Mobiele marketing in China is... mobiele marketing

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Kaiser Kuo (ja, Chinezen kiezen vaak onalledaagse Westerse voornamen; zo kwam ik Billboard Kwok tegen in Hong Kong en Terror Boon in Singapore, en wat mij betreft spande ene Felix Miao ooit de kroon), Directeur Digitale Strategie bij Ogilvy in Beijing, schreef een .

Het aantal mobiele telefoongebruikers in het 'Middle Kingdom' (de letterlijke betekenis van China) nadert inmiddels het half miljard en ieder kwartaal komen er evenveel bij als er in heel Nederland rondlopen. Zo'n artikel trekt dan ook meteen de aandacht, en het aantal mobiele marketingblogs dat eruit citeert, is vijf dagen na verschijning al niet meer bij te houden.

Wat natuurlijk ook helpt, is dat Kaiser aardig schrijft en in een paar hapklare brokken de Chinese mobiele marketingsector even opdient. In het kort: Chinezen geven in het sociaal verkeer altijd voorrang aan hun mobieltje; SMS/MMS/WAP kent geen geheimen voor de meeste gebruikers; 60% van de mobiele marketinguitgaven gaat nog steeds op aan mobiele spam; en zijn veelbelovend maar het zoeken is nog naar een standaard.

Maar de klapper in het artikel zijn de spreekwoordelijke '10 tips,' voor mobiele marketing in China in dit geval. En wat blijkt? Het is een lijstje dat zou kunnen opgaan voor iedere markt. Niettemin gaat het om heel zinnige tips, die iedere marketer in geplastificeerde vorm boven zijn bureau zou moeten hebben. Daarom bij deze in Molblog ook maar even het volledige rijtje van Kaiser Kuo:

1. Target with maximum precision: Leverage available user data, and aim by time, place
2. Hard sell turns off more users than it switches on
3. Play by the rules, and don't anger operators or regulators
4. Keep it simple: WAP destination sites should be idiot-proof, with limited choices
5. Know the technology's capabilities, and play to those: Technology can drive creativity
6. Pull is better than push: avoid spam as much as possible
7. Know when to get on a fad?and when to get off it
8. Use mobile to access user info, and own that data: mobile ad is relational marketing
9. Reward users for viral behavior
10. Mobile alone doesn't work: make it part of a bigger campaign

(Bron: , via .)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie