Als we naar alle uitgedeelde Amma’s sinds de start in 2001 kijken, dan is Mindshare het meest succesvolle mediabureau. Maar als niet-mediabureau ben je zeker niet kansloos.
Mindshare kunnen we gerust dominant noemen als het om Amma’s gaat. De dominantie blijkt uit het aantal keer dat het bureau genomineerd werd én het aantal overwinningen. Ook doet Mindshare al vanaf het begin in 2001 goed mee in alle Amma-categorieën. Zo won het drie keer in de categorie Beste media-/middelenstrategie. ‘Steady’ is wel een term die bij Mindshare past.
In totaal waren er 19 nominaties en won Mindshare 10 Amma’s. Van de 19 nominaties waren er zeven voor Mediabureau van het Jaar. Vier keer werd Mindshare bekroond als Mediabureau van het Jaar, waaronder dit jaar. Mindshare is ook de enige die twee keer achter elkaar Mediabureau van het Jaar werd: in 2009 en 2010.
Ook ZenithOptimedia en OMD hebben het goed gedaan, met elk 14 nominaties. Beide bureaus wonnen 5 Amma’s. BrandConnection is ook een vermelding waard. Van de in totaal 10 nominaties door de jaren heen werden er 6 verzilverd.
BrandConnection – dat tegenwoordig BPN heet en onderdeel is van Mediabrands - was ook het allereerste Mediabureau van het Jaar. BrandConnection won drie keer een Amma voor de Beste Mediastunt.
Andere mediabureaus met veel nominaties zijn MEC (13 nominaties, maar slechts twee keer winst), UM (11/3) en Kobalt 10/5).
MediaCom heeft het vooral de laatste drie jaar opvallend goede zaken gedaan als het gaat om nominatie voor en winst van Mediabureau van het Jaar. Drie keer achter elkaar werd het WPP-bureau genomineerd en één keer won het. Wel is opvallend dat MediaCom relatief weinig werd genomineerd en won in andere categorieën.
Hoogste winstpercentage
Starcom heeft met 71 procent de hoogste winstpercentage. Van de 7 nominaties won het er 5. Ook dit jaar valt het bureau weer in de prijzen. Wel is het opmerkelijk dat Starcom nooit werd genomineerd als Bureau van het Jaar.
Het onafhankelijke en kleinere bureau Zigt is de runner-up. Vorig jaar won het mediabureau de eerste Amma, dit jaar zat het zelfs bij de beste drie mediabureaus. De propositie als mediabureau dat het anders doet, viel dit jaar in ieder geval in de smaak bij de jury van Mediabureau van het Jaar.
Verder lukte het Abovo, Havas (voorheen MPG), PHD en Maxus nooit om een nominatie in de wacht te slepen. SVBMedia lukte dat dit jaar voor het eerst én voor het laatst onder die naam, omdat het bureau inmiddels ‘gerebrand’ is tot RLVNT. Dat profileert zich in de nieuwe propositie niet meer als mediabureau, maar breder.
'Andere' bureaus
Dat is overigens een belangrijk punt, want er is alle kans op een toekomstige Amma voor bureaus die geen ‘media’ opgeplakt krijgen. Mediabureau van het Jaar zullen ze niet worden, maar sinds 2001 zijn er Amma’s vergeven in andere categorieën aan ‘andere’ bureaus.
Opvallendste bureaus zijn daarbij DDB Amsterdam (nu officieel DDB & Tribal Amsterdam), Etcetera, Media Republic en TBWA\Neboko. DDB wist vier van de negen nominaties om te zetten in een Amma, Het bureau deed het bijvoorbeeld goed in de categorie ‘Beste mediastunt’.
Etcetera wist vier van de acht nominaties om te zetten in een Amma. Media Republic en TBWA\Neboko hadden zelfs een 100 procent score met respectievelijk twee en drie keer een nominatie en winst.
Dat gegeven maakt de Amma ook voor de niet-mediabureaus een interessante prijs. Dit jaar zien we bijvoorbeeld Vice Media en Blue Mango opduiken bij de winnaars. De Amma wordt daarmee steeds ‘breder’.