#MIDEM14 : van Sex, Drugs & Rock ‘n Roll naar Data en ROI

De muziekindustrie is een speeltuin van voor techies, ontdekt MassiveMusic op Midem 2014. Een verslag.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wat een Champions League finale tussen Ajax en Feyenoord voor ons zou zijn, is de Superbowl voor Amerikanen. Met het oer-Amerikaanse Pepsi als hoofdsponsor van de Midem is het dan ook niet raar dat er gisteravond een Superbowl feestje op Franse bodem werd gehouden. De begane grond van het chique Carlton Hotel was voor de gelegenheid omgetoverd tot sportsbar, compleet met grote schermen aan de muur en druk gebarende Amerikanen op de voorste rij. Behalve dat er twee teams een volstrekt onduidelijk spel aan het spelen waren, was de Superbowl ook een muzikaal feestje met Bruno Mars en de Red Hot Chili Peppers in de beroemde halftime show en de nodige commercials eromheen met artiesten (Bob Dylan & Chrysler, U2 & RED) in de hoofdrol.

Maar Pepsi is op de Midem meer dan alleen geldschieter. Het cola-merk speelt ook een actieve rol in MidemLab, een tech-lab voor start-ups. Voorafgaand aan Cannes heeft Pepsi de finalisten bijgestaan met coaching en de uiteindelijk winnaars krijgen onder meer legal counseling om hun producten verder uit te werken.

En de winnaars in verschillende categorieën zijn:

-Direct-to-consumer marketing & content monetization:

 

 

- Marketing & Social engagement

, een simpele manier om je eigen video’s te maken op bestaande muziek

- Coup de Coeur, Jury prijs

Cubic.fm, een social app binnen Deezer en binnenkort ook Spotify, waarmee je muziek koppelt aan herinneringen en plaatsen.

Alle pitch presentaties vind je hier: 

Pepsi was niet de enige die een uitdaging neerlegde. organiseerde een music hack waarbij deelnemers 48 uur kregen om een applicatie te bedenken én te bouwen. De onbetwiste winnaar was de , waarmee je eindelijk op een computer kunt DJ’en met alle denkbare mixmogelijkheden.

Behalve voor de nulletjes en eentjes van de tech awards, was er ook aandacht voor het gebruik van muziek in marketingcampagnes. Hier gingen De Betties er terecht met de hoofdprijs vandoor. Deze sympathieke Belgische campagne heeft dementie bespreekbaar gemaakt onder jongeren. De hoofdrol was weggelegd voor een groep dementerende ouderen die in Antwerpen de onwaarschijnlijke support act van Muse vormden. Zakdoekjes bij de hand, dit wordt huilen geblazen: 

Een eervolle vermelding krijgt van ons de app Kaiser Virus. Een slimme en disruptieve manier om het nieuwe album van de Noorse band Kaiser Orchestra te lanceren.

.

De Midem is nu drie dagen onderweg. Twee conclusies tot dusver:

1. De muziekindustrie draait meer en meer om data en het monitizen van rechten. Dit maakt het tot een enorme speeltuin voor techies.

2. Het draait al lang niet meer alleen om muziek. Nieuwe labels zoals 300 van voormalig DefJam CEO Lyor Cohen zien zichzelf eerder als broadcaster dan als label. En dat wekt weer de interesse van investeerders zoals Google en Twitter.

Het goede aan deze ontwikkelingen is dat er aan de lopende band prachtig innovatieve dingen worden gebouwd en nieuwe verdienmodellen worden bedacht. Maar elk voordeel heb ook onvermijdelijk z’n nadeel. In het geval van de Midem betekent dat dat je op de Croisette na elven een kanon kan afschieten zonder ook maar één Midem-ganger te raken. Voor sex, drugs & rock ’n roll ben je hier aan het verkeerde adres, maar dat zal ons er niet van weerhouden volgend jaar weer langs te komen.

Morgen de laatste dag!

Check vooral even de keynotes op .

En lees ook  van de eerste dagen van Midem. 

 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie