Premium

Met deze PR-strategie maakte Ouwehands Dierenpark de panda's tot hype

'We hebben er heel bewust voor gekozen om van moment naar moment te gaan'

Misschien dat er deze winter nog een Elfstedentocht aankomt, maar anders hebben de reuzenpanda's van Ouwehands Dierenpark Rhenen nu al met grote overmacht de publiciteitsprijs voor 2017 binnengehaald.

Niet alleen de aankomst op Schiphol was een mediahype, maar ook in de weken daarna was de aandacht voor Wu Wen en Xing Ya enorm. Net voor Pinksteren mochten de panda's voor het eerst naar buiten. En wederom rukten de media massaal uit.

Wie zit er eigenlijk achter de Panda PR? Communicatie belde met Ouwehands Dierenpark en sprak met Natalie Oudenhoven.

Dus jij bent de vrouw achter de panda-PR?

‘Ja, als je dat zo wil zeggen, daar spreek je inderdaad mee. Ik heb dat uiteraard samen met mijn team gedaan. Er werken hier vier mensen op de afdeling Marketing & Communicatie. We hebben gedurende het traject natuurlijk wel samengewerkt met partijen, onder andere voor mediatrainingen en we hebben samen met de KLM de aankomst in Nederland georganiseerd. Maar de hele communicatie rond de panda's gebeurt hiervandaan.’

Je moet zelf ook onder de indruk zijn geweest over die enorme aandacht.

‘Ja, ik was wel al voorbereid op de nodige hectiek. We hebben in het voortraject met enkele Europese dierentuinen gesproken waar ook panda's zijn. Dus ik wist wel dat ze het nodige los zouden maken in de publieke opinie. En wat een hype is wisten we ook al. Jaren geleden stond het hier zwart van de pers vanwege een ijsberendrieling die voor het eerst naar buiten ging. Maar dit was nog wel van een andere orde. Zo veel belangstelling heb ik nog nooit eerder meegemaakt.'

Vooral de aankomst op Schiphol moet je verbaasd hebben.

‘Ik was mee naar China om ze op te halen. Je bent wel een beetje voorbereid op wat er op je afkomt, maar dit overtrof alle verwachtingen. Ik stond het vanaf de zijlijn gade te slaan en dacht: wow wat gebeurt hier. Meer dan 100 media uit de hele wereld: van BBC tot Chinese staatstelevisie. ‘

Wat was je strategie ten aanzien van de media? Is de hype doelbewust gecreëerd?

‘Alles begint natuurlijk bij de panda's. Die hebben een enorme affectieve waarde. Maar we hebben er wel heel duidelijk voor gekozen om van moment naar moment te gaan. Van piek naar piek. Dat is langzaam opgebouwd. Het begon bij het staatsbezoek van het Koninklijk paar waarbij bekend werd dat de panda's naar Nederland zouden komen en dat ze ook daadwerkelijk naar Ouwehands zouden komen. En dat is daarna ook de aanpak geweest. Er zijn een aantal momenten geweest, de bouw van het verblijf, de hoogste paal van het verblijf, kennismaking met de oppassers, voor het eerst naar buiten. Daar werkten we steeds naar toe. En tussentijds doen we niets, houden we het stil. Terwijl er heel veel verzoeken binnenkomen. Maar daar gaan we niet op in. Zo piek je elke keer weer opnieuw.’

De kunst is om dat nu vast te houden.

‘Ja, ze zijn hier nog 15 jaar. Dus ik wil ook niet al mijn kruit in een jaar verschieten.’

Je hebt ongetwijfeld een kalender met mediamomenten: wat wordt de volgende?

‘Daar ga ik nog niets over zeggen. Maar we hopen natuurlijk wel ooit op een pandajong.’

Dat wordt nog een hele tour, want mannenpanda's hebben een laag libido begreep ik.

‘Nou, dat zit iets anders. Vrouwtjespanda’s zijn maar drie dagen per jaar vruchtbaar. En dan moet het mannetje ook nog interesse tonen. Dus in die drie dagen moet het gebeuren. Dat wordt nog best spannend.’

Ik lees dat er geen sprake is van een run op kaartjes. Leveren de panda's wel voldoende op?

‘Het is na de komst van de panda's structureel drukker. Door de week en in de weekenden zeker. En er lopen nu ook minder vaste kortingsacties, waardoor de gemiddelde opbrengst per kaartje omhoog is gegaan. We zijn zeer tevreden.’

Worden die verwachte 200.000 extra bezoekers aan het eind van het jaar gehaald?

‘De panda's zijn nog maar een paar weken buiten, dus daar kan ik nu nog niets over zeggen. Maar ik hoor wel heel veel geluiden van mensen die deze zomer de panda's willen bezoeken. Ik maak me daarover geen zorgen.’

En hoe zit het met de bezoekers uit China?

'We richten ons in het eerste jaar primair op de Nederlandse markt. Duitsland is ook een interessante markt voor ons. De panda's hebben daar ook veel publiciteit gekregen. Maar we verwachten wel dat de Chinezen die naar Giethoorn gaan ook even naar de panda's komen kijken. We hebben een groot billboard op Pier E op Schiphol waar alle vluchten naar Azië aankomen. Voor een Chinees is 1,5 rijden vanaf Amsterdam natuurlijk peanuts. En ik zag met Pinksteren al een paar Chinese gezinnen in Pandasia, dus dat zit wel goed.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie