Kijk, dat zijn inzichten waar we wat mee kunnen. Gisteren was het Najaarsevent van de snack en zoetwarenindustrie ((SSZ) en dat zijn bijna altijd leuke bijeenkomsten.
Aan de ene kant zijn de bezoekers redelijk conservatief en traditioneel (bijna allemaal man met grijs haar en in dito pak), aan de andere kant zijn ze niet te beroerd om zich door de sprekers van het event om de oren te laten slaan.
Goos Eilander van Trendbox trapte gisteren af voor een volle zaal op Nyenrode. Hij kwam met de boodschap dat innovatie nodig is. En het liefst innovatie die gevraagd is. Eilander liet cijfers uit zijn langlopende Life&Living onderzoek zien. En daaruit blijkt dat het milieu-onderwerp de laatste tien jaar relatief stabiel is. Maar als je kijkt naar de mensen die rijstwafels eten, dan is milieu daar nog steeds een buitengewoon veel besproken onderwerp.
Eilander: ‘Het blijkt dat met name chips-eters de economie al weer wat positiever bezien. Wordt het geen tijd voor euro-chips? Je ziet ook een groeiend optimisme voor de langere termijn. Met name de tortilla chips-eters hebben dit. Na lange tijd gedaald te zijn zie je dit jaar weer een stijging van het aantal mensen dat vindt dat kleding iets is waarmee je echt expressie aan jezelf geeft. Vooral de gebruikers van kleine cakejes hebben dit.’
Oef…nog wat aardige door cijfers gestaafde observaties:
Individualisme neemt nog steeds toe. Sporten willen we wel, maar niet meer in teamverband.
Het aantal personen per huishouden neemt nog steeds af. In 1990 was dat 2,42 personen. In 1995 lag dat op 2,35 en in 2000 op 2,3. In 2005 daalde het verder naar 2,27 en 2,23 in 2010. De verwachting is dat het in 2015 op 2,19 ligt.
Ook het aantal mensen dat goede contacten in de buurt heeft neemt alsmaar af.
De aandacht voor vegetarisch eten neemt daarentegen toe. Bij mannen iets minder dan vrouwen overigens. In 2009 was 15 procent van de vrouwen daarin geïnteresseerd, tegen 5 procent van de mannen. In 2006 lag dat op acht procent voor de vrouwen en 4 procent voor de mannen.
Mooi die trends, maar wat moet je er mee?
Thimon de Jong van Trendsactive gaf antwoord. Hij vatte de ontwikkelingen die Eilander schetste in vijf trends samen en gaf er ook een aantal uitgewerkte voorbeelden voor de snack en zoetwarenindustrie bij. (zie afbeelding boven: waarom schakel je de gebruikers niet in?) Veel werk, maar ze werken wel. En sommigen waren best grappig. De Jong vroeg overigens aan de zaal wie er nog nooit van Farmville had gehoord en 90 procent van de zaal stak onbekommerd zijn hand op. Zo’n publiek dus.
Onderstaande op de grote trends gebaseerde concepten zijn dus speciaal voor het event bedacht en gemaakt. Ze zijn eigendom van Trendsactive.
Individualism
Deze trend kennen we wel, maar De Jong vertaalt hem door naar de snacks&zoetwaren wereld. Waarom is er nergens een mogelijkheid om je eigen koekjes te laten maken? Of koekjes die je onderscheiden van de massa. Koekjes van Chanel bijvoorbeeld of Louis Vuitton.
‘Maak je eigen snoep’ kan natuurlijk ook. Het is eerder geprobeerd, maar moet je je altijd laten weerhouden door dingen die in het verleden ooit mislukt zijn?
Together
Lijkt haaks op de vorige te staan, maar kijk eens wat er in social media gebeurt. Iedereen kruipt bij elkaar en wisselt informatie uit. Vitamin Water zit sterk op Facebook. Mensen kunnen daar hun favoriete smaken ontwikkelen en die wordt vervolgens ook gemaakt. Op het etiket staan dan: ‘made by fans, for fans on Facebook’.
Voor de snacks en zoetwaren industrie zou je bijvoorbeeld concepten kunnen ontwikkelen die benadrukken dat als je even offline bent, je echt geniet. LinkedIn off, chips on.
Of je kunt winegums maken met sms-tekst.
Optimism
Iedereen is een beetje moe van de recessie en wil weer hoop hebben. Met zorg voor je omgeving. Met een schuin oog naar het tv-programma Keuringsdienst van Waarde komt De Jong met cashew noten, met op de verpakking de exacte coördinaten waar ze geoogst zijn.
Of kauwgom met maca-extract die je kalmeert. Of kauwgom met viagra met passievruchtsmaak die je juist opwindt.
Pessimism
Er is natuurlijk ook veel reden tot zorg: terrorisme, uitputting van de hulpbronnen en grondstoffen, recessie en globale opwarming. Als consumenten een beetje bang zijn vallen ze terug op locale smaken, gewoonten en helden. Ze kiezen voor authentiek en merken die hoop geven.
De Jong komt met Vrijheidswafels (met dank aan de PVV).
Maar ook met Nostalgie Biskwie met daarop afbeeldingen van Chiel Montagne en Ome Willem. De Jong: ‘Voor 30-ers hoef je niet terug naar het verre verleden. Voor hen is Ome Willem ook nostalgie.'
Escapism
Dit is de post 9/11-trend. Er is te veel negativisme, mensen willen ontsnappen aan alle marketing. Je ziet het aan de mode, games en kunst. In Amerika is het daarentegen in sommige zwarte kringen nu heel modisch om je vingernagels met afbeeldingen van M&M’s te beplakken of een ander snoepmerk.
In de VS heeft een derde van de groep 16 tot 24-jarigen al een tattoo. Partying is echt ontsnappen.
Waarom daar niet op inspelen door met Extremist te komen? 3 Explosive Candy Balls!
Of zorg voor een revival van de snoepketting.
De Jong: ‘Je ziet in veel markten dat er inspiratie wordt opgehaald bij jonge, wilde kunstenaars. Dat zorgt voor beweging en verbazing en dat zoeken mensen nu. Waarom geen Engelse drop van Damien Hirst? Waarom zou je niet een stel hippe jonge kunstenaars op je snoep loslaten?’
De Jong liet de zaal in verbazing achter…zoveel gekkigheid…dat hadden ze nog nooit gehoord...
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!