In memoriam Joost de Kok

Sinds 2013 was hij coördinator van het cluster Media-inkoop bij de Dienst Publiek en Communicatie (DPC)

Afgelopen zondag 3 oktober is Joost de Kok overleden. Het is onvoorstelbaar en intens verdrietig hoe Joost, in minder dan drie maanden tijd, de strijd tegen kanker heeft moeten opgeven.

Joost was een gevierd en zeer geliefd mens in media.

Hij begon zijn carrière als Mediamanager van Campina-Melkunie, waar hij meer dan 10 jaar als mediamanager actief was. Vanaf daar stapte hij over naar de Rijksoverheid en werd verantwoordelijk voor alle mediacontracten van de Rijksvoorlichtingsdienst.  Vervolgens maakte hij de overstap naar bureau-zijde, als Directeur Inkoop bij mediabureau Kobalt.

Een groot vakman, dat was Joost. Onderhandelen kon hij als geen ander. Hij ging zeer zorgvuldig om met het mediageld van de adverteerders. Een zeer snelle denker, rekenwonder, strategisch ijzersterk, en altijd in staat om 4 stappen vooruit te denken.

Maar bovenal combineerde hij deze talenten met een enorme dosis mensenkennis. Zelf nuchter en vaak wars van emoties, maar met een uitermate hoog inlevingsvermogen in de mensen tegenover hem. En dat maakte hem een excellente, zeker een van de beste media-inkoop directeuren van Nederland. De tijd bij Kobalt eindigde hectisch na een overname. Maar Joost landde heel goed; weer terug op zijn eerdere post bij de Rijksoverheid.

Sinds 2013 was Joost coördinator van het cluster Media-inkoop bij de Dienst Publiek en Communicatie (DPC), een rol die hem op het lijf geschreven was. Met zijn unieke combinatie van snel en pragmatisch denken, aangevuld met de nodige daadkracht en een flinke toef Brabantse gemoedelijkheid, kreeg hij veel voor elkaar. Zo heeft hij mede het fundament gelegd voor een nieuwe geïntegreerde werkwijze, waar hij, terecht, zeer trots op was.

‘Passie maakt veel mogelijk', was zijn motto, maar ‘je moest je ook niet al te druk maken’. Een wonderlijke combinatie waarmee hij zijn collega’s, opdrachtgevers en zakenpartners soms net even op het verkeerde been, of op z’n minst aan het denken, kon zetten.

Naast mediaman was hij bovenal een familieman. Onze gedachten zijn bij zijn kinderen Vivian en Didier, van wie hij zielsveel hield.

Wij pakken door op het fundament van alles wat hij heeft neergezet. In zijn geest; nuchter, eerlijk en met passie ….. en zullen hem enorm gaan missen.

Oktober 2021

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie