Premium

Mediascience Exchange Barometer: augustus

In samenwerking met Mediascience laat Adformatie maandelijks de belangrijkste ontwikkelingen zien op de Nederlandse Exchanges, gemeten in zowel volume impressies als cpm- tarieven.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie


De in- en verkoop van digitale media verschuift in hoog tempo in de richting van programmatic buying. De volumes die worden aangeboden en de prijzen die betaald, geven een goed beeld van de ontwikkelingen op de online advertentiemarket. Met de MediaScience Exchange Barometer 2014 gaan we deze ontwikkelingen in beeld brengen. De Barometer toont maandelijks het aantal beschikbare impressies op de Exchanges in Nederland. Oftewel, hoeveel impressies worden er aangeboden door de markt op desktop, mobiel en tablet. 

In de Barometer tot en met augustus, komt het totaal op 23,9 miljard impressies. De grafieklijn &;desktop&; ligt aanzienlijk hoger dan tablet en mobile en laat een mooie groei zien. Tablet vlakt iets af terwijl mobile duidelijke stagnatie vertoont. Mobiel telt mee voor circa 7% van alle impressies, tablet voor circa 8%.

De tabel onder de grafiek geeft de index ontwikkeling weer in cpm tarieven (januari 2014= 100). We zien de gemiddelde desktop cpm stijgen (index 147 in augustus). Ook de gemiddelde tablet cpm beweegt zit sterk in de lift (index 151). Bij mobiel is de prijsontwikkeling negatief, al trekt deze na een dip in juli wel weer iets aan

Uit de Barometer valt af te lezen dat het aanbod van mobiele impressies sterk groeit maar nog lang niet in verhouding staat met de vraag. MediaScience verwacht dat de gemiddelde mobile cpm&;s de komende maanden wel gaan stijgen onder invloed van de groeiende vraag naar mobile advertising. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie