Overslaan en naar de inhoud gaan

Mediahuis verkoopt GeenStijl aan de hoofdredactie ervan

Hoofdredacteur Marck Burema en adjunct Bart Nijman (foto) zouden geld meekrijgen voor de overname.
Miniatuurvoorbeeld
Bart Nijman, GeenStijl
© Screenshot interview TPO
Miniatuurvoorbeeld
Bart Nijman, GeenStijl
© Screenshot interview TPO

Mediahuis gaat GeenStijl verkopen aan de hoofdredactie van de website. Dat meldt Villamedia, dat zich baseert op bronnen rond de uitgeverij. De overeenkomst zou later dit jaar beklonken worden. Hoofdredacteur Marck Burema en adjunct Bart Nijman zouden geen cent voor GeenStijl hoeven te betalen en zelfs wat geld meekrijgen voor de eerste periode.

related partner content for mobile comes here

Het videoplatform Dumpert zou, zoals verwacht, geen onderdeel uitmaken van de verkoop. Adformatie meldde eerder al dat de uitgever deze zustersite binnen het mediaconcern wilde houden.

Bepaalde ethiek

Over een verkoop van GeenStijl gaan al jaren geruchten, maar vorig jaar leek het er echt van te komen. Mediahuis-topman Gert Ysebaert liet toen in een interview met de Volkskrant weten het liefst van GeenStijl af te willen. 'We willen ons concentreren op professionele journalistiek en daar hoort een bepaalde ethiek bij. We zijn geen moraalridders, maar er zijn grenzen.'

Hij zei dit naar aanleiding van de oproep aan adverteerders om GeenStijl te boycotten voor seksisme.
Die discussie begon bij NRC-columniste Rosanna Hertzberger die merken opriep om niet langer te adverteren bij GeenStijl en Dumpert. Haar oproep vond weerklank bij honderd Nederlandse vrouwen die adverteerders vroegen 'kritisch na te denken over de vraag of hun advertentiebeleid overeenkomt met de waarden van hun onderneming'.

Indrukwekkende advertentiecijfers

Ysebaert zei in het Volkskrant-interview dat de beslissing om GeenStijl en Dumpert te verkopen niet aan hem is, maar aan het management van TMG, onderdeel van Mediahuis. Later bleek dat dit Dumpert toch niet van de hand wilde doen, omdat het onder de indruk zou zijn van met name de advertentiecijfers van Dumpert. Op de najaarspresentatie aan adverteerders kreeg Dumpert zelfs letterlijk een podium. GeenStijl niet. 

Mediahuis doet tegenover Villamedia overigens niet geen mededelingen over de verkoop, en ook Nijman 'kan en wil er niets over zeggen'. Over de financiële afhandeling wil hij eveneens geen mededeling doen. Hij verwacht wel dat de verkoop van GS voor eind dit jaar rond kan zijn. ‘En ik kan ook veilig bevestigen dat Dumpert geen deel van de deal zal uitmaken’, aldus Nijman tegen Villamedia.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in