Mediahuis had in 2019 een stijgende omzet: +38,8 procent naar 857,9 miljoen euro, en een REBITDA van 118,9 miljoen (+28,3 procent). Het operationele resultaat was 65,9 miljoen euro. Onder de streep bleef 15 miljoen euro over, ruim 13 procent lager dan in 2018. Dat blijkt uit de vanochtend bekendgemaakte jaarcijfers.
Abonnementen en advertentiemarkt
Volgens Mediahuis droeg de Nederlandse tak - met De Telegraaf, de regiotitels en de andere merken van voorheen TMG, NRC en de Limburgse activiteiten - voor een groot deel bij aan het resultaat. Dat is mede door 'verdere efficiënties' en kostenreductie.
Het totale aantal abonnementen nam zowel in Nederland als in België verder toe als een gevolg van een 'sterke digitale strategie', in combinatie met de toenemende betalingsbereidheid van de consument voor online journalistiek. Afhankelijk van het nieuwsmerk varieert het aandeel digitale abonnementen tussen de 15 en de 40 procent, waarbij de positieve tendens bij alle titels merkbaar is.
De strategie waarbij relevante en onderscheidende berichtgeving achter een betaalmuur wordt geplaatst, is een belangrijke sleutel tot dit succes, meldt de Vlaamse uitgever.
Op de Nederlandse advertentiemarkt hield Mediahuis de afgelopen periode goed stand. In België daarentegen bleef het resultaat onder de verwachting. De daling in printomzet zette zich sterker door en de digitale advertentieomzet groeide minder snel dan voorzien. Een efficiënt ingrijpen in de kosten compenseerde de dalende advertentieomzet in de Belgische markt.
Omdat Mediahuis geconsolideerde cijfers publiceert, is niet duidelijk hoe de Nederlandse onderdelen het afzonderlijk doen.
Investeringen en internationale groei
De acquisitie van het Ierse Independent News & Media droeg voor vijf maanden bij aan het resultaat van de groep.
Daarnaast is diversificatie een belangrijke groeipijler van Mediahuis. Zo nam het eind 2019 een belang van 35 procent in het Amerikaanse data consultancybureau Mather Economics. Ook binnen de markt van de digital marketplaces versterkte Mediahuis haar positie het afgelopen jaar. Zo verwierf de groep de controle over 4 All Solutions, het bedrijf achter Fortissimo, een CRM-software voor de vastgoedsector en het vastgoedportaal Immo Proxio. Met DPG Media bundelde de uitgever de krachten in de Belgische vacaturemarkt en de Nederlandse automotive markt.
Gert Ysebaert, CEO Mediahuis Groep zegt over dit jaar dat de investeringen die het concern afgelopen jaar heeft gedaan 'een positief effect kennen met opnieuw een stijging van het nettoresultaat als gevolg'. 'Onze groep beschikt vandaag over een solide financiële basis. Dit biedt ons de komende jaren de nodige ruimte voor verdere ontwikkeling.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!