Vodafone meest actief in social media


Voor het derde jaar op rij onderzocht Social Embassy in de Social Media Monitor de inzet van social media door top 100 merken (bron: Nielsen). Uit het onderzoek blijkt dat social media inmiddels een vaste plek hebben gekregen binnen deze bedrijven. 90 procent is op een of andere manier met social media aanwezig.
De verantwoordelijkheid voor social media is bij de meeste bedrijven ondergebracht bij marketing die ook het budget beheert. Daarvoor heeft ruim 40 procent van de onderzochte merken een Social Media Manager aangesteld en zijn er gemiddeld 2 tot 3 mensen verantwoordelijk voor het volgen van en reageren op vragen en klachten van consumenten. Ook zijn campagnes op sociale netwerken populair. Van de merken die inzage wilden geven in hun social media budget, geeft 16 procent aan dat dit meer dan €100.000,- bedraagt. 69 procent van de bedrijven verwacht het budget voor social media in 2012 te verhogen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMerken zijn over de gehele linie actiever geworden. YouTube is het meest populaire netwerk gebleven voor merken, gevolgd door LinkedIn en Twitter. Facebook is in populariteit het hardst gegroeid; 62 procent van de onderzochte merken is inmiddels actief op het snelgroeiende sociale netwerk.
De ranglijst wordt dit jaar aangevoerd door Vodafone, dat social media onder meer inzet voor marketing, service en recruitment. De top van de ranglijst wordt gedomineerd door dienstverlenende organisaties in telecom, energie of financiële dienstverlening, FMCG merken worden echter ook steeds actiever.
Engagement realiseren blijkt nog echter lastig in de praktijk. 'Social media is een enorme groeimarkt. Bedrijven stellen zichtzelf niet langer de vraag of zij er iets mee moeten, maar worstelen nog wel met de uitvoering. Op dit moment is de focus bij de inzet van social media erg intern gericht. Bedrijven zijn vooral bezig met organisatie en tooling. Slechts 35 procent van top 20 merken haalt meer dan de helft van het maximum aantal punten op engagement. In 2012 zal daar de echte ontwikkeling plaatsvinden', aldus Steven Jongeneel, oprichter van Social Embassy.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid