Overslaan en naar de inhoud gaan

Uitgevers boos over strengere regels iPad

Uitgevers zijn boos over de strengere regels van Apple voor publiceren op tabletcomputer iPad.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt NRC Handelsblad. Uitgevers mogen niet langer een abonnementsvorm aanbieden waarbij de krant ook op iPad te lezen is. Digitale kranten mogen op de iPad voortaan alleen nog worden aangeschaft via de App Store. heeft de uitgevers tot 31 maart gegeven om hun apps aan de aangescherpte regels aan te passen. Doen ze dit niet dan worden ze verwijderd uit de App Store.
Apple hoopt met dit besluit niet alleen aan de losse verkoop van kranten via de iPad te verdienen, maar ook aan de vaste abonnees. Volgens de Vlaamse krant De Tijd wil Apple 30 procent van het abonnementsgeld ontvangen. Abonnees van de papieren edities van dagbladen kunnen door het besluit van Apple vanaf 1 april hun krant waarschijnlijk niet meer gratis lezen via een app op de iPad.
Uitgevers zijn boos over de aangescherpte regels. zegt zich te beraden op de te volgen strategie. Uitgever NRC Digitaal Han-Menno Depeweg: 'We zijn momenteel nog in gesprek met Apple. Misschien wordt de soep uiteindelijk niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend. Abonnees die nu de krant op de iPad lezen kunnen dat blijven doen.'
Algemeen hoofdredacteur Peter Vandermeersch: 'We zijn verrast door de toon en de inhoud van de mail van Apple. We gaan hierover volgende week ons standpunt bepalen, liefst met alle Belgische en Nederlandse uitgevers samen.'
Ook in België bij uitgever Corelio wordt verontwaardigd gereageerd. Uitgever Gert Ysebaert: 'Apple verandert hier halverwege de match de regels van het spel. Wij waren volop nieuwe plannen aan het ontwikkelen voor nieuwe versies van onze producten op iPad, maar die plannen bevriezen we nu terwijl we bespreken wat we verder zullen doen.'

related partner content for mobile comes here

Bron: NRC Handelsblad (Ward Wijndelts)/De Standaard.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in