Overslaan en naar de inhoud gaan

Transavia, daar werden we niet vrolijk van

Transavia was de afgelopen weken een veelbesproken onderwerp. De maatschappij was op zoek naar een nieuwe slogan en de community werd…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Daar werden we niet vrolijk van
Zoals vorige week al bleek leek de contest uit te lopen op een . Nadat een jury de tien beste slogans had gekozen stroomden de negatieve reacties snel binnen. Met name op de Facebookpagina was de verontwaardiging duidelijk merkbaar. In onderstaande grafiek is een duidelijke stijging waar te nemen in zowel het aantal uitingen over Transavia als de negativiteit. In twee weken tijd nam de algehele negativiteit toe van 13% tot een kleine 50% van alle uitingen.

related partner content for mobile comes here

Wat ging er mis?
Een van de meest cruciale elementen van het betrekken van een community werd helaas vergeten in deze contest. Transparantie (daar is ‘ie weer) ontbrak wat leidde tot onjuiste verwachtingen. Hoe werden de slogans beoordeeld? Wat was het doel achter de slogans? Moesten ze staan voor de organisatie Transavia (toedeledokie?), was men op zoek naar iets grappigs (the choice of Holland?) of juist naar iets origineels (love at first flight?)? Eigenlijk is dat nog steeds niet duidelijk en ook de zelf levert niets op.

Een wedstrijd met potentie leidde tot de waarschijnlijk gehoopte toename van buzzvolume. Het positief beoordelen bleef echter achterwege en dat is jammer. Zo wordt duidelijk dat het betrekken en inzetten van een community tegen je kan werken wanneer niet alle details in een strategie worden uitgewerkt...

Dit was de eerste posting van Yoshi Tuk, werkzaam voor en .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in