Transavia, daar werden we niet vrolijk van
Daar werden we niet vrolijk van
Zoals vorige week al bleek leek de contest uit te lopen op een nachtmerrie. Nadat een jury de tien beste slogans had gekozen stroomden de negatieve reacties snel binnen. Met name op de Facebookpagina was de verontwaardiging duidelijk merkbaar. In onderstaande grafiek is een duidelijke stijging waar te nemen in zowel het aantal uitingen over Transavia als de negativiteit. In twee weken tijd nam de algehele negativiteit toe van 13% tot een kleine 50% van alle uitingen.
Wat ging er mis?
Een van de meest cruciale elementen van het betrekken van een community werd helaas vergeten in deze contest. Transparantie (daar is ‘ie weer) ontbrak wat leidde tot onjuiste verwachtingen. Hoe werden de slogans beoordeeld? Wat was het doel achter de slogans? Moesten ze staan voor de organisatie Transavia (toedeledokie?), was men op zoek naar iets grappigs (the choice of Holland?) of juist naar iets origineels (love at first flight?)? Eigenlijk is dat nog steeds niet duidelijk en ook de verklaring van Transavia zelf levert niets op.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaEen wedstrijd met potentie leidde tot de waarschijnlijk gehoopte toename van buzzvolume. Het positief beoordelen bleef echter achterwege en dat is jammer. Zo wordt duidelijk dat het betrekken en inzetten van een community tegen je kan werken wanneer niet alle details in een strategie worden uitgewerkt...
Dit was de eerste posting van Yoshi Tuk, werkzaam voor Buzzcapture en Tuk Multimedia BV.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid