TMG nam juist initiatief voor samenwerking
Het FD bericht vandaag over een verschil van inzicht tussen Telegraaf Media Groep (TMG) en TMG-aandeelhouder Cyrte. De investeringsmaatschappij van John de Mol en Frank Botman is het niet eens met de koers van TMG. Volgens fondsbeheerder Botman moet TMG samenwerking zoeken met andere uitgevers. Alsof je Al Gore verwijt dat hij het milieu niet heeft gered.
Botman trekt in het FD van vandaag fel van leer. TMG richt zich volgens hem te veel op uitbreiding van internetactiviteiten, terwijl het zijn krantentak zou moeten versterken. De fondsbeheerder pleit voor meer samenwerking tussen krantenuitgevers. “Je moet beginnen met het drukken en verspreiden van de kranten. Dat scheelt enorme bedragen. Ik zeg niet dat er één drukkerij moet komen, maar maximaal twee. En er moet één iemand komen die de krant in de brievenbus stopt.”
Vacatures
Allround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuInderdaad, de recente uitbreiding van internetactiviteiten is niet heel succesvol. TMG telde 43 miljoen neer voor Hyves, volgens FD een kat in de zak. Je zou als aandeelhouder kunnen stellen dat TMG een verkeerde beslissing nam en oproepen de strategie nog eens goed te bestuderen. Maar als je het Telegraaf-concern iets niet kunt verwijten, is dat het geen samenwerking zocht met andere uitgevers.
Telegraaf realiseert zich al jaren dat samenwerking met andere uitgevers kosten voor druk en distributie kan verlagen. Zo wilde De Telegraaf hun zondagskrant tegelijk lanceren met die van de Volkskrant. VK-adjunct Frank Kalshoven zou die krant gaan maken. Eén fietstas, twee kranten. Een logische vervolgstap was dat die samenwerking niet alleen voor de zondag zou gelden, maar ook voor de rest van de week. Maar helaas: van uitstel kwam afstel en de zondagskrant van Volkskrant kwam er nooit.
Samenwerking tussen uitgevers om kosten te besparen, daar kan niemand tegen zijn. Het is ook geen keuze: samenwerken sluit het uitbreiden van internetactiviteiten niet uit. De toekomst zit natuurlijk niet in papier, maar online. En vooral de samenwerking tussen offline en online. Dat weet De Mol, die onlangs voor een goed bedrag Bol.com verpatste aan Ahold omdat de grootgrutter de synergie offline en online wilde bevorderen, als geen ander.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid