Overslaan en naar de inhoud gaan

TMG nam juist initiatief voor samenwerking

Het FD bericht vandaag over een verschil van inzicht tussen Telegraaf Media Groep (TMG) en TMG-aandeelhouder Cyrte. De…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het FD vandaag over een verschil van inzicht tussen Telegraaf Media Groep (TMG) en TMG-aandeelhouder Cyrte. De investeringsmaatschappij van John de Mol en Frank Botman is het niet eens met de koers van TMG. Volgens fondsbeheerder Botman moet TMG samenwerking zoeken met andere uitgevers. Alsof je Al Gore verwijt dat hij het milieu niet heeft gered.

related partner content for mobile comes here

Botman trekt in het FD van vandaag fel van leer. TMG richt zich volgens hem te veel op uitbreiding van internetactiviteiten, terwijl het zijn krantentak zou moeten versterken. De fondsbeheerder pleit voor meer samenwerking tussen krantenuitgevers. “Je moet beginnen met het drukken en verspreiden van de kranten. Dat scheelt enorme bedragen. Ik zeg niet dat er één drukkerij moet komen, maar maximaal twee. En er moet één iemand komen die de krant in de brievenbus stopt.”

Inderdaad, de recente uitbreiding van internetactiviteiten is niet heel succesvol. TMG telde 43 miljoen neer voor Hyves, volgens een kat in de zak. Je zou als aandeelhouder kunnen stellen dat TMG een verkeerde beslissing nam en oproepen de strategie nog eens goed te bestuderen. Maar als je het Telegraaf-concern iets niet kunt verwijten, is dat het geen samenwerking zocht met andere uitgevers.

Telegraaf realiseert zich al jaren dat samenwerking met andere uitgevers kosten voor druk en distributie kan . Zo wilde De Telegraaf hun zondagskrant tegelijk lanceren met die van de Volkskrant. VK-adjunct zou die krant gaan maken. Eén fietstas, twee kranten. Een logische vervolgstap was dat die samenwerking niet alleen voor de zondag zou gelden, maar ook voor de rest van de week. Maar helaas: van uitstel kwam afstel en de zondagskrant van Volkskrant kwam er nooit.

Samenwerking tussen uitgevers om kosten te besparen, daar kan niemand tegen zijn. Het is ook geen keuze: samenwerken sluit het uitbreiden van internetactiviteiten niet uit. De toekomst zit natuurlijk niet in papier, maar online. En vooral de samenwerking tussen offline en online. Dat weet De Mol, die onlangs voor een goed bedrag Bol.com verpatste aan Ahold omdat de grootgrutter de synergie offline en online wilde bevorderen, als geen ander.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in