Overslaan en naar de inhoud gaan

Ster-directeur Frank Volmer over spotlengte op tv: ‘Geen prijsverhoging’

'Hoe lang een commercial moet zijn, is geheel aan de adverteerder.'
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Ster-directeur Frank Volmer geeft na vragen uit de markt nadere uitleg rond zijn pleidooi voor kortere basisspotlengte. Zo is een langere spot nog steeds mogelijk en gaat het niet om een prijsverhoging.

related partner content for mobile comes here

Volmer liet vorige maand weten de basisspotlengte voor tv-commercials graag te zien veranderen van 30 naar 20 seconden. Daarop kwam bijval, maar er waren ook vragen. Onder meer of deze aanpassing niet zal leiden tot een tariefverhoging. ‘Adverteerders vroegen zich af of ze nog wel langere commercials konden inzetten. En of hiermee tv-reclame niet duurder wordt.’

Volmer legt uit dat de aanpassing is gebaseerd op een nieuwe realiteit en behoeftes uit de markt. De kern van de aanpassing is dat de basisspotlengte 20 seconden wordt en de indices een meer logische en consistente verhouding krijgen. ‘De realiteit is dat de gemiddelde spotlengte vandaag de dag 20 seconden is, terwijl we nog uitgaan van een gemiddelde van 30 seconden’, legt hij uit.

‘Daarnaast hebben media-inkopers en -analisten behoefte aan betere vergelijkbaarheid tussen mediumtypen. Aangezien bij zowel radio als online video 20 seconden de standaard is, is het logisch dit ook voor televisie te hanteren.’

Aanvullend hierop zal Ster ook de spotlengtestaffel voor online video in 2025 gelijk maken aan die van televisie.

Langere spot nog steeds mogelijk

Hoe lang een commercial moet zijn, is volgens Volmer geheel aan de adverteerder. De nieuwe spotlengtestaffel beperkt een adverteerder hier niet in. ‘Ook in 2025 kunnen er nog steeds lange spots worden ingekocht, daarin verandert niets. Kortere spots brengen wel voordelen met zich mee, niet alleen voor de adverteerder zelf, zoals effectiviteit, maar voor de hele markt.’

‘Als adverteerders kortere spotlengtes inzetten, kunnen meer campagnes geplaatst worden. Met het afnemend aanbod op lineaire televisie blijft televisiereclame zo toegankelijker voor zoveel mogelijk adverteerders.’

''Aanpassing leidt niet tot prijsverhoging'

De Ster-baas benadrukt dat de wijziging van de spotlengte-indices niet is bedoeld als prijsverhoging. ‘Integendeel. Ster zal het prijsverschil dat deze aanpassing met zich meebrengt namelijk verrekenen in de basisprijs voor tv-reclame. Gemiddeld genomen over alle spotlengtes zou een verlaging van de basisprijs van 26,1 procent nodig zijn om de spotlengte-aanpassing te “compenseren”. Maar we gaan nog een stap verder en verlagen de basisprijs met 28,6 procent. Wat we hiermee willen bereiken is dat de prijs voor een tv-commercial van 30 seconden na de spotlengte-aanpassing in 2025 hetzelfde blijft als in 2024.’

Deze gecorrigeerde basisprijs is het vertrekpunt waarop Ster de nieuwe basisprijs voor 2025 zal berekenen. Hierin moet nog het effect van de verwachte vraag en aanbod worden verwerkt. Afhankelijk daarvan zal de basisprijs nog dalen of stijgen. Maar dit staat volledig los van de aanpassing in de spotlengtestaffels.  

‘Met deze toelichting hoop ik eventuele zorgen te hebben weggenomen’, zegt Volmer tot besluit. ‘De aanpassing zal juist kansen bieden en televisie eenvoudiger en toegankelijker houden voor adverteerders.’

Als lezers vragen hebben over de spotlengte-aanpassing en achterliggende cijfers, kunnen zij direct contact opnemen met ster@ster.nl.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in