Overslaan en naar de inhoud gaan

Sites met nepnieuws halen in VS 235 miljoen aan advertenties binnen

Volgens onderzoekers gaat het om 'het topje van de ijsberg'.
fake news
fake news

Dat blijkt uit een rapport van The Global Disinformation Index. De non-profit organisatie meldt in een rapport dat partijen achter sites die haat of valse informatie verspreiden niet alleen ideologische invloed hebben, maar dat ze ook veel advertentiegeld kunnen binnenhalen.

Omdat veel online reclame geautomatiseerd wordt verkocht, weten adverteerders vaak niet naast welke inhoud hun uitingen verschijnen. De Global Desinformation Index beoordeelt websites op verspreiding van desinformatie. De organisatie definieert desinformatie als onnauwkeurige informatie die ‘doelbewust en/of kwaadwillig’ wordt verspreid.

Voor deze studie onderzocht de Global Desinformation Index 20.000 sites. In de VS zijn wel organisaties ontstaan die met software fake news kunnen ‘opsporen’, maar de onderzoekers spreken van ‘het topje van de ijsberg’ als het gaat om sites die desinformatie bestrijden.

In Nederland heeft start-up Trustthesource software ontwikkeld die met behulp van AI de betrouwbaarheid van socialemediaposts automatisch checkt, door de oorspronkelijke bron te achterhalen. 

Volgens IAB Nederland is er in Nederland met name sprake van advertentiefraude in het inkoopbeleid en in mindere mate bij nepsites en nepverkeer.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in