Overslaan en naar de inhoud gaan

Netto bestedingen tv-spots stijgen in eerste kwartaal naar 155 miljoen euro

Screenforce publiceert netto bestedingscijfers vanaf 2018 na aftrek van bureaucommissie.
Miniatuurvoorbeeld
© 123RF.com
Miniatuurvoorbeeld
© 123RF.com

Screenforce komt vanaf 2018 met een nieuwe definitie van de tv-reclamebestedingen. De netto bestedingscijfers die de tv-marketingorganisatie publiceert zijn na aftrek van bureaucommissie.

De reden is dat de bij Screenforce aangesloten partijen Ster, RTL, Talpa Media Solutions, BrandDeli, ORN en Disney Channels Benelux in toenemende mate actief zijn in de online markt en meer bestedingen gaan naar hun online platforms. Een groot deel van deze uitgaven wordt via een programmatic model gedaan, zonder bureaucommissie.

Een andere reden is dat Ster sinds begin dit jaar de bureaucommissie heeft stopgezet.

related partner content for mobile comes here
Screenforce
Screenforce

Stijging 6,8 procent

Met de nieuwe definitie komt de tv-spotmarkt in het eerste kwartaal uit op 155 miljoen euro. Het is een stijging van 6,8 procent, waar dat vorig jaar in het eerste kwartaal nog een daling van 5,0 procent was. 

De tv-spotmarkt heeft hiermee het hoogste bestedingsniveau bereikt sinds de start van de registratie en publicatie van bestedingscijfers.

Meer tv-adverteerders

Het aantal tv-adverteerders is ook gegroeid: 702 adverteerders hebben in het eerste kwartaal van 2018 tv-spotcampagnes ingezet. Dit is 6 procent meer dan hetzelfde kwartaal van 2017.
Met elkaar hebben zij voor 979 merken geadverteerd, een stijging van 3 procent.

In de basisdoelgroep 20-54 jaar zijn 387.981 grp’s gerealiseerd in het eerste kwartaal. Dit is 3 procent meer dan in 2017. Wel is de gemiddelde commerciallengte gedaald met 2 procent naar 23,7 seconden. Dit is een gevolg van het toenemend gebruik van de zogenaamde meerling of twin spots.

Daling kijktijd minder groot

De kijktijd is het eerste kwartaal van 2018 uitgekomen op 191 minuten. Hiermee daalde de kijktijd met 1 procent. De afgelopen twee jaar lag dat rond de 5 procent. Er was een groei van 2 procent in de doelgroep 20-34 jaar en 1 procent in de doelgroep vrouwen 6+.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in