Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer ruimte voor cross-ownership

Mediabedrijven moeten eenvoudiger financiële belangen kunnen nemen in andere mediaconcerns. Het kabinet moet de beperking van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Kamer doelt vooral op de dagbladensector. De kranten kampen met groeiende financiële problemen, vanwege hogere kosten en teruglopende lezersaantallen. Daarom moeten dagbladconcerns gemakkelijker een belang kunnen nemen in andere mediabedrijven.

related partner content for mobile comes here

Dat kwam naar voren in het debat over de mediabegroting 2006 met staatssecretaris Medy van der Laan ( Cultuur). De staatssecretaris zegt al overleg te voeren met het Commissariaat voor de Media over verdere verruiming van de mediaconcentraties en kruisbelangen, zo schrijft Het Financieele Dagblad.

Het kabinet heeft vorig jaar al de cross-ownershipregeling verruimd. Nu mag een uitgever een belang van maximaal 35 procent nemen in ander mediabedrijf, eerder was dat 25 procent.

CDA-kamerlid Joop Atsma betoogde dat een verdere versoepeling van de crossmediale belangen nodig is. 'Is het niet raar', zei Atsma, 'dat een commercieel station morgen wel een dagblad kan opzetten, maar dat een dagblad omgekeerd heel moeilijk kan beginnen met televisie.'

Ook de VVD riep op tot een stevige versoepeling. mediawoordvoerder Fadime I‒rgü: 'De VVD is tegen iedere beperking van het cross-ownership.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in