Meer leidende vrouwen in media
Toch zijn in de media nog maar weinig vrouwen doorgedrongen tot hoofdredacties, met uitzondering van de tijdschriften, waar eenderde van de hoofdredacties uit vrouwen bestaat. Dat concludeert onderzoeker A. Merens van het Sociaal en Cultureel Planbureau in het vandaag verschenen rapport Meer vrouwen in de journalistiek. In opdracht van de stichting Vrouw & Media onderzocht zij de redacties van dag- en weekbladen, van tijdschriften en van radio- en televisieprogramma's met een opiniërend karakter.
Bij de omroepen is de positie van de vrouw sterker dan bij de kranten. Van de chefs en coördinatoren is eenderde vrouw, het aandeel vrouwen onder hoofd- en eindredacteuren bij radio en tv ligt rond de 20 procent.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaSinds 1992 is het aandeel vrouwelijke journalisten toegenomen van 20 tot 34 procent. Bij de landelijke televisie werken bijna net zo veel vrouwen als mannen. Bij de landelijke dagbladen is het aandeel vrouwen 26 procent, bij de regionale dagbladen 21 procent.
De gemiddelde leeftijd van vrouwen in de media is 38 jaar, vijf jaar jonger dan de gemiddelde mannelijke journalist. Over het algemeen zijn ze wat hoger opgeleid dan mannen (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid