Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer leidende vrouwen in media

Een op de vier chefs van dagbladredacties is een vrouw. Dat is heel wat vergeleken bij twintig jaar geleden toen dat nog 6 procent was.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Toch zijn in de media nog maar weinig vrouwen doorgedrongen tot hoofdredacties, met uitzondering van de tijdschriften, waar eenderde van de hoofdredacties uit vrouwen bestaat. Dat concludeert onderzoeker A. Merens van het Sociaal en Cultureel Planbureau in het vandaag verschenen rapport Meer vrouwen in de journalistiek. In opdracht van de stichting Vrouw & Media onderzocht zij de redacties van dag- en weekbladen, van tijdschriften en van radio- en televisieprogramma's met een opiniërend karakter.

related partner content for mobile comes here

Bij de omroepen is de positie van de vrouw sterker dan bij de kranten. Van de chefs en coördinatoren is eenderde vrouw, het aandeel vrouwen onder hoofd- en eindredacteuren bij radio en tv ligt rond de 20 procent.

Sinds 1992 is het aandeel vrouwelijke journalisten toegenomen van 20 tot 34 procent. Bij de landelijke televisie werken bijna net zo veel vrouwen als mannen. Bij de landelijke dagbladen is het aandeel vrouwen 26 procent, bij de regionale dagbladen 21 procent.

De gemiddelde leeftijd van vrouwen in de media is 38 jaar, vijf jaar jonger dan de gemiddelde mannelijke journalist. Over het algemeen zijn ze wat hoger opgeleid dan mannen (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in