Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe tenenkrommend webcare kan zijn

Online dialoog voeren staat nog in de kinderschoenen, constateert Scato van Opstall
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Facebook heeft nog steeds geen nee/nee-sticker. Gelukkig is tijdlijnreclame interactief. Klik even door naar het betreffende merk, kijk naar wat er speelt en hoe ze reageren. Geef prikkelend commentaar en het feest kan beginnen. Maakt hun webcare een verschil of is het pappen en nathouden? 

related partner content for mobile comes here

Af en toe gaat een socialemediamedewerker in de turbostand om een probleem op te lossen. De winnaars komen op De Beste Social Media, bijna altijd een studentikoze conversatie van een geinige klant met een al even zelfbewuste medewerker: een soort wederzijdse zelffelicitatie. 

Helaas is het vaker vooral tenenkrommend. Ten eerste door je expliciet aan te spreken met je voornaam, alsof ze je al jaren kennen. Truc 1 uit elke Amerikaanse salescursus: ‘Make friends. Repeat the customers name as often as possible.’

En dan zelf volstrekt anoniem en achternaamloos blijven, nee dat is lekker! Bij ING hebben ze wel voornamen, alleen waarom hun Linda opeens ^Linda heet, mag ^God weten. En die weet het soms ook niet. Want als je de ING iets vraagt over de 248 miljoen die ze in de Dakota-pijplijn investeren, wordt dat beantwoord door ^Niemand.

Bij de ABN Amro geven ze daar wel eerlijk antwoord op. ‘ABN Amro financiert niet direct of indirect in deze pijplijn. De lening van 45 miljoen is aan het moederbedrijf ETE en niet aan hun dochter Dakota Access.’  Op de vraag of iemand van governance deze ABN Amro neologica kan toelichten, geeft ^Niemand antwoord. Die maakt sowieso overuren bij elk webteam. 

Ook bij kleiner leed vliegt webcare regelmatig uit de bocht. Teleurgestelde en boze klanten zijn lastig, maar om dan te reageren met ‘Wat jammer dat je er zo over denkt, Sacha.’ of ‘Waarom reageer je zo negatief, Bert?’ Een socialemediamuts die volwassen klanten als ^kleuterjuf toespreekt, je moet maar durven.

Ook de pathologische neiging om elke kritische vraag met een wedervraag te beantwoorden, zou verboden moeten worden. Online dialoog voeren staat duidelijk nog in de kinderschoenen. Alleen bij Coolblue moet je voor webcare hbo-niveau hebben, bij ABN Amro lijkt basisschool genoeg.

De groepsfoto van het gemiddelde webcareteam bewijst: er is nog alle ruimte voor groei. 

Beeld: Andrew Grossman/123RF

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in