Overslaan en naar de inhoud gaan

Hell Pizza komt niet in de hemel

Hell Pizza jat op schaamteloze wijze van New York Pizza (Selmore).
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het reclamevak is wel wat gewend als het gaat om het lenen van andermans ideeën. Maar de Nieuw-Zeelandse pizzaketen Hell Pizza (op het prijken pizza's als 'Serpent', 'Demon', en 'Wrath') bakt het bruiner dan ooit tevoren. Het kopieerde twee commercials van New York Pizza van Selmore (Hillenius/Van Pelt 2008) nagenoeg één op één.

related partner content for mobile comes here

‘We moesten er eigenlijk om lachen toen we het zagen’, zegt Jakko Achterberg, creative director van Selmore, ‘we hadden nog nooit zulk extreem jatwerk gezien.’ Het werk van Hell Pizza is zo overduidelijk gestolen, dat het overbodig is om stappen te ondernemen, zegt Achterberg. Er is dan ook geen contact gezocht met Hell Pizza.

Dit Pizza-gate maakt duidelijk dat plagiaat in de huidige tijd niet meer onopgemerkt kan blijven. Achterberg: ‘Het is alsof je op klaarlichte dag een bank gaat overvallen zonder bivakmuts op.’ Met de veelgehoorde kreet ‘beter goed gejat, dan slecht verzonnen’ is Achterberg cum suis het hartgrondig oneens. ‘Wij zoeken altijd naar een origineel idee.’

Martijn Bouman, marketeer bij New York Pizza, zegt ook niets te zien in juridische stappen. 'We hebben geen zin in langslepende procedures, die ook nog eens buiten de landsgrenzen gaan.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in