Hell Pizza komt niet in de hemel
Het reclamevak is wel wat gewend als het gaat om het lenen van andermans ideeën. Maar de Nieuw-Zeelandse pizzaketen Hell Pizza (op het menu prijken pizza's als 'Serpent', 'Demon', en 'Wrath') bakt het bruiner dan ooit tevoren. Het kopieerde twee commercials van New York Pizza van Selmore (Hillenius/Van Pelt 2008) nagenoeg één op één.
‘We moesten er eigenlijk om lachen toen we het zagen’, zegt Jakko Achterberg, creative director van Selmore, ‘we hadden nog nooit zulk extreem jatwerk gezien.’ Het werk van Hell Pizza is zo overduidelijk gestolen, dat het overbodig is om stappen te ondernemen, zegt Achterberg. Er is dan ook geen contact gezocht met Hell Pizza.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaDit Pizza-gate maakt duidelijk dat plagiaat in de huidige tijd niet meer onopgemerkt kan blijven. Achterberg: ‘Het is alsof je op klaarlichte dag een bank gaat overvallen zonder bivakmuts op.’ Met de veelgehoorde kreet ‘beter goed gejat, dan slecht verzonnen’ is Achterberg cum suis het hartgrondig oneens. ‘Wij zoeken altijd naar een origineel idee.’
Martijn Bouman, marketeer bij New York Pizza, zegt ook niets te zien in juridische stappen. 'We hebben geen zin in langslepende procedures, die ook nog eens buiten de landsgrenzen gaan.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid