(Inhaakdinsdag) Inhaken op de Olympische Spelen
Met nog 3 weken te gaan, zijn de activatiecampagnes van de officiele sponsors bijna allemaal wel van start. Niet dat je alle campagnes hier voorbij zult zien komen: een aantal sponsors neemt Nederland niet mee in hun marketing (onder andere P&G laat Nederland links liggen, net als Visa en General Electric). Dat betekent dus wel weer inhaak-kansen voor de concurrentie.
Trendbox en Activate & Co telden inmiddels 23 Olympische activaties in de (Olympische) Oranje Barometer. Men verwacht er hier maximaal 50. In gastland Groot Brittannië zullen het er een stuk meer zijn. Ik heb de opmerkelijkste op een rij gezet.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaCoca-Cola was in ieder geval de allereerste, met een grote campagne rondom het thema Move to the beat. We hebben de commercial met muziekproducer Mark Ronson allemaal wel voorbij zien komen.
Drie jaar geleden zagen we al iets dergelijks van Samsung voorbijkomen:
De bijdrage van Samsung Mobile is dit jaar een stuk minder opmerkelijk, maar wel weer geheel in de 'we doen het met z'n allen' Olympische mentaliteit:
McDonalds wil de Britse kinderen wat meer laten bewegen en stopt vrolijk gekleurde stappentellertjes in de Britse Happy Meals:
Procter & Gamble maakte een film rondom moeders. Want hoe groot de prestatie van sporters ook is, moeder zijn is volgens de fabrikant de moeilijkste baan ter wereld. Maar ook de leukste baan:
Omega is al meer dan 80 jaar verantwoordelijk voor het bijhouden van de tjid tijdens de Spelen. En laten de rolling Stones nu net 50 jaar bestaan, en hun hit Start me up 31 jaar. Een beetje vergezocht, maar het levert wel een mooie commercial op:
Partners van NOC NSF zijn Randstad, Unilever, DSM, NS, Ernst&Young en Lotto. Voor DSM geen commercial, de fabrikant ontwikkelde een app waarmee sporters hun eigen prestaties kunnen vergelijken met die van vroegere Olympische sporters. Ik schreef er hier gisteren al een stukje over.
Unilever verbindt zijn vitaliteitsmissie (gezond lijf en gezonde voeding) aan het Olympisch comite en kwam met een tweetal activaties. De eerste vind ik het best gelukt, en draait rond Dove Men en oud-Olympische sporters Arnold vanderlyde en Dennis van der Geest. De mannen vertellen hoe ze zich ontwikkeld hebben na hun sportieve leven. Er is een actie aan verbonden waarmee je tickets naar Londen kunt winnen.
Ook oud-Olympische sporter Ankie van Grunsven geeft kaartjes voor Londen weg, in een activatie voor Becel Gold. Om te winnen moet je de kaartjes gunnen, door iemand uit je nabije omgeving te nomineren voor een hart. Het komt echter allemaal een beetje belegen over.
Van begin tot goud
Rabobank en Delta Lloyd hebben een directe band met sponsors, dus van hen kunnen we ook de nodige activaties verwachten. Rabobank bijvoorbeeld sponsort de paarden-, wieler- en hockeyploeg. De bank bedacht de campagne Van Begin tot Goud. Anky van Grunsven, Naomi van As en Marianne Vos vertellen hun verhaal op weg naar de top, aan de hand van filmportretten en een expositie op het Museumplein in Amsterdam.
Deze commercial is van Amul:
En Cadbury heb ik als afsluiter, het Britse merk maakt er wederom iets bijzonders van met 'lipdubs' voor Britse sporters:
En deze, vrienden en familie van hockeyster Sarah Thomas zingen haar toe op een heuvel:
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid