Displays en productbeoordeling
Stel een consument zoekt trendy mokken en ziet ze uitgestald op een tafel. Wordt zijn oordeel over hoe trendy de mokken zijn beïnvloed door contexteffecten van het displaymateriaal? Maakt het bijvoorbeeld uit of ze op een glazen (modern) of houten (traditioneel) tafel staan?
Dat blijkt zo te zijn, maar het effect is gecompliceerd. Het hangt ervan af of klanten het mokkentafereel met holistische of analytische ogen bekijken. Bij een holistische blik bekijk je wat je ziet als geheel, bij een analytische cognitie zie je elk onderdeel als autonoom element. Een holistische cognitie levert een assimilatie-effect op: associaties met het tafeloppervlak (glas = modern) worden verwerkt in de productbeoordeling (de mokken zijn trendy).
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Een analytische verwerking heeft een contrasteffect: het tafeloppervlak (glas) roept concepten op (modern) waartegen het product (hier de mokken) wordt afgezet en beoordeeld. Marketeers kunnen de cognitiesoorten proberen te beïnvloeden door het zelfbeeld van shoppers te sturen, bijvoorbeeld via winkelposters. De holistische cognitie wordt opgewekt met een sociaal zelfbeeld (bijvoorbeeld een poster met de strekking ‘verwen je geliefden’), een analytische cognitie door een onafhankelijk zelfbeeld (‘verwen jezelf’).
Bron: Journal of Marketing Research
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid