Overslaan en naar de inhoud gaan

Displays en productbeoordeling

Beïnvloedt displaymateriaal hoe kopers producten beoordelen? Ja dus.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Stel een consument zoekt trendy mokken en ziet ze uitgestald op een tafel. Wordt zijn oordeel over hoe trendy de mokken zijn beïnvloed door contexteffecten van het displaymateriaal? Maakt het bijvoorbeeld uit of ze op een glazen (modern) of houten (traditioneel) tafel staan?

related partner content for mobile comes here

Dat blijkt zo te zijn, maar het effect is gecompliceerd. Het hangt ervan af of klanten het mokkentafereel met holistische of analytische ogen bekijken. Bij een holistische blik bekijk je wat je ziet als geheel, bij een analytische cognitie zie je elk onderdeel als autonoom element. Een holistische cognitie levert een assimilatie-effect op: associaties met het tafeloppervlak (glas = modern) worden verwerkt in de productbeoordeling (de mokken zijn trendy).

Een analytische verwerking heeft een contrasteffect: het tafeloppervlak (glas) roept concepten op (modern) waartegen het product (hier de mokken) wordt afgezet en beoordeeld. Marketeers kunnen de cognitiesoorten proberen te beïnvloeden door het zelfbeeld van shoppers te sturen, bijvoorbeeld via winkelposters. De holistische cognitie wordt opgewekt met een sociaal zelfbeeld (bijvoorbeeld een poster met de strekking ‘verwen je geliefden’), een analytische cognitie door een onafhankelijk zelfbeeld (‘verwen jezelf’).
Bron: Journal of Marketing Research

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in