Overslaan en naar de inhoud gaan

Cannes: Nederland begint week teleurstellend

Nederland is het reclamefestival Cannes zonder prijzen begonnen. Bij de uitreiking van de allereerste Promo Lions en van de Lions Direct…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De vier Nederlandse inzendingen op de Promo-shortlist redden het net niet. Omdat dit het eerste jaar was dat deze prijzen werden uitgereikt, werd geen Goud, Zilver en Brons uitgedeeld, maar alleen de Grand Prix en 27 Promo Lions.
De Grand Prix ging naar Crispin Porter + Bogusky Miami voor de Volkswagen campagne ‘Fast’. Runner up was ‘Be the ball’ voor Adidas van het Nieuw Zeelandse bureau WhybinTBWA.
Juryvoorzitter Lor Gold van Draft Chicago noemde het niveau van de eerste Promo Lions hoog. ‘Wij moesten de prijs neerzetten. We wilden dat het aanzien van het promotievak beter zou worden en hebben het vak hier in de breedte laten zien. Sales promotie gaat via alle kanalen. De discussie over welke de Grand Prix moest worden illustreert dit. Het ene is een extravert idee dat over alle kanalen gaat, terwijl de andere een introvert idee is dat gaat over merkbeleving op kleine schaal.’

related partner content for mobile comes here

Ook bij de Lions Direct bleef Nederland voor het eerst in de vijfjarige historie van de prijs zonder Leeuw. Op de shortlist van de Lions Direct kwamen twee van de vijftien inzendingen terecht die geen prijs wonnen. Jurylid Ben Imhoff: ‘Die twee vielen er buiten. Toch heb ik het gevoel dat Nederland, als er iets meer wordt ingestuurd, er makkelijk bij kan staan.’

De Grand Prix ging naar het Belgische bureau I do, de actiemarketingtak van LG&F dat net een kantoor in Nederland opende. Het bureau won voor een simpele, maar slimme mailing voor de krant De Tijd, waarmee een pensioenenbijlage onder de aandacht werd gebracht. In deze categorie was ‘Lynxjet’ van Lowe Hunt in Sydney de runner up.
Juryvoorzitter Steve Harrison (Harrison Troughton Wunderman): ‘De Grand Prix bewijst dat het belangrijk is dat je het juiste medium voor de juiste doelgroep kiest. We werken in een arena waarin we moeten targetten, bij de uiteindelijke winnaar is dit op een hele subtiele manier gedaan.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in