Overslaan en naar de inhoud gaan

Campagne management & efficiënte marketing campagnes

Campagne management en marketing gaan hand in hand. Met de continue veranderingen in het marketinglandschap is dit geen vreemde…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat is campagne management?
Campagne management is letterlijk gezien niets anders dan het plannen, voorbereiden, uitvoeren, volgen en analyseren van (direct) marketing campagnes. Campagne management gaat echter net een stapje verder dan ‘gewoon’ het uitvoeren van een marketing campagne. Campagne management gaat om het samenbrengen van mensen, procedures, systemen en databases in een proces om succesvolle marketing campagnes op te zetten en uit te voeren. Zodoende behoud je de controle over de contactmomenten en verhoog je het klantrendement.

Campagne management gaat om het afbakenen van risico’s
Bij campagne management spelen zowel data als ICT een grote rol. Dit blijkt ook uit de verschillende fases (analyse, selectie, follow up, responsverwerking, etc.) die worden doorlopen bij campagne management, zoals door Paul Postma en het is verondersteld.

Campagne management draait ook om het in kaart brengen van mogelijke risico’s per fase in het proces. Voorbeelden van deze risico’s zijn:

• Er is een verkeerde inschatting gemaakt van het aantal bestellingen en de voorraad is daarom niet toereikend;
• De verschillende kanalen zijn niet goed met elkaar geïntegreerd waardoor de campagne stil valt;
• De kwaliteit van de data is onvoldoende om een goede segmentatie aan te brengen.

Door voorafgaand goed over deze valkuilen na te denken en deze af te bakenen, wordt de kans op problemen in de uitvoering van de campagne verkleind.

Waarom is campagne management juist nu zo belangrijk?
Marketing campagnes zijn de laatste jaren erg veranderd:

• Het onderscheid tussen online en offline vervaagt steeds meer
• De rol van data blijft toenemen
• Het aantal communicatiekanalen groeit
• De doorlooptijd van marketingcampagnes wordt steeds langer

Deze factoren zorgen ervoor dat de omvang en dus de complexiteit van marketingcampagnes toeneemt. Systemen, databases en -bronnen moeten op elkaar zijn aangesloten om de user experience zo optimaal mogelijk te maken en de kans op fouten te beperken. Goed campagne management helpt hierbij.

Campagne management helpt om marketing campagnes efficiënter in te richten en zodoende kosten te besparen. Dit wordt gerealiseerd door de doelmatige inzet van de kanalen, zodat het rendement van de klant verhoogd kan worden.

De invloed van de veranderingen in het oriëntatiegedrag op campagne management
Het veranderende oriëntatie- en aankoopgedrag zorgen er ook voor dat campagne management steeds belangrijker wordt. Het managen van de verschillende kanalen van een marketing campagne is een must. Via verschillende kanalen, zoals print media en online, wordt informatie verzameld om uiteindelijk tot een beslissing te komen om een product al dan niet te kopen. Google noemt dit de (p. 11). Een geïntegreerde aanpak van marketingcampagnes is daarbij essentieel.

Hoe vertaalt campagne management zich naar een marketing strategie?
Bij campagne management staat de klant centraal. In veel gevallen is de bijpassende marketingstrategie dan ook geen prijs of promotieactie. Event driven marketing of het inspelen op de productlifecycle wordt daarom vaak toegepast. De strategie is relevant voor de klant en levert waarde. De huidige situatie van de klant of het product dat de klant gebruikt, dient als input voor de contactmomenten. Op deze manier wordt de klant niet overspoeld met onnodige reclame en vergroot je als merk de kans op een succesvolle campagne.

Het toepassen van campagne management helpt processen efficiënt in te richten, fouten en risico’s in kaart te brengen en te voorkomen, overzicht te behouden, een geïntegreerde aanpak te realiseren en relevantie te leveren voor de klant. Zo klinkt campagne management als een heel logische toepassing. Toch?

Lees verder:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee
Peter

Naar mijn mening zijn er nog een aantal aspecten van campagne management die niet mogen ontbreken, zoals prioriteit, contactplanning, contacthistorie en contactdruk. Je kunt er meer over lezen in dit artikel:
https://www.basedriver.com/e-mailmarketing/e-mail-marketing-campagnes-met-meer-relevantie-en-resultaat/

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in