Overslaan en naar de inhoud gaan

BVA: 'Meerderheid adverteerders houdt vast aan langetermijnplannen'

Adverteerders worden door de kredietcrisis gedwongen worden tot meer efficiency en focus, blijkt uit BVA-onderzoek. Ondanks de crisis geeft…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

44 Procent zegt wel eerder tactisch dan strategisch te werken, maar tegelijkertijd zegt de helft eerder te kiezen voor de strategische aanpak. Adverteerdersbond BVA hield eind 2008 een onderzoek onder zijn leden. Er werd gevraagd naar het effect van de kredietcrisis op de communicatie-inzet van adverteerders. Hoe gaat een adverteerder in tijden van recessie om met zijn merk? Welke keuzes worden gemaakt wat betreft mediainzet? Wordt er wel of juist niet gesneden in de communicatiebudgetten?

related partner content for mobile comes here

Voorop staat dat de crisis van 2008 ernstiger wordt ingeschat dan de internetcrisis in 2001. 47 Procent verwacht dat de huidige crisis meer schade zal veroorzaken, dan die in 2001. Aan de respondenten is gevraagd welke soorten reclame het komende jaar zeker in de mix voor komen. Van de ondervraagden is 91 procent er zeker van dat internet in 2009 onderdeel uitmaakt van de mediamix, gevolgd door de traditionele televisiespot (84%), de radiocommercial (69%), event marketing (59%) en direct marketing (56%).

Op de vraag op welke media als eerste bezuinigd zal gaan worden, staat televisie met 47 procent bovenaan. De budgetten voor tv-campagnes zijn meestal in absolute zin het hoogst in de mediamix, dus het klinkt volgens de BVA logisch dat hier als eerste op bezuinigd wordt. Op de tweede en derde plaats staan event marketing (25%) en advertenties in dagbladen (22%). 16 Procent zegt op geen van de genoemde soorten reclame te bezuinigen.

87 Procent verwacht dat in 2009 scherpere media-inkoop mogelijk is. Daarnaast grijp 56 procent van de respondenten de gelegenheid aan om de relatie met het (media)bureau extra onder de loep te nemen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in