Overslaan en naar de inhoud gaan

ACM: fusie RTL en Talpa verboden vanwege duurdere tv-reclames en tv-abonnementen

De toezichthouder geeft een officiële uitleg over het verbieden van de fusie.
RTL Talpa
© ANP, Rob Engelaar
RTL Talpa
© ANP, Rob Engelaar

Duurdere televisiereclames en -abonnementen zijn voor de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een belangrijke reden geweest om de fusie tussen RTL Nederland en Talpa te verbieden.

related partner content for mobile comes here

Dat staat in het officieel gepresenteerde besluit door de toezichthouder, die in januari al bij de twee mediabedrijven had aangegeven dat zij geen toestemming krijgen voor hun plannen. Op basis daarvan trokken RTL en Talpa zelf de stekker uit de fusie, maar nu is ook de ACM zo ver om de beslissing officieel te presenteren.

ACM vreest prijsstijging voor de consument

RTL en Talpa zouden bij een fusie te veel macht krijgen, is de ACM van mening. 'Telecomaanbieders zoals KPN of VodafoneZiggo zouden na de overname niet om RTL/Talpa heen kunnen. De combinatie kan na de overname dan ook hogere prijzen rekenen om opgenomen te worden in het zenderaanbod. Dat betekent dat consumenten meer gaan betalen voor een televisie-abonnement', motiveert de toezichthouder.

Onlinereclames nog geen volwaardig alternatief

Ook adverteerders zouden waarschijnlijk last krijgen van de fusie. 'Adverteerders hebben dan weinig andere mogelijkheden om op televisiezenders te adverteren. Dat zou betekenen dat RTL/Talpa de prijzen kan verhogen. Hogere advertentieprijzen leiden uiteindelijk tot hogere prijzen voor consumenten', aldus de ACM.

Verder zijn onlinereclames nog geen volwaardig alternatief voor advertenties op televisie, zegt de ACM. 'Dat betekent dat als de prijzen van televisieadvertenties stijgen, adverteerders niet kunnen uitwijken naar onlineadvertenties. Daardoor zou de combinatie RTL/Talpa de prijzen voor televisiereclame ongestraft kunnen verhogen.'

Vuist tegen big tech

Talpa en RTL Nederland kondigden de fusieplannen in juni 2021 aan. Door de samenvoeging zouden tv-zenders als RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL Z, SBS6, Net 5, Veronica en SBS9 en radiozenders Sky Radio, Veronica, 538 en Radio10 onder één dak komen. De mediabedrijven zeiden een vuist te willen maken op de advertentiemarkt tegen grote techbedrijven als Google en Facebook. Maar volgens de waakhond krijgt een fusiebedrijf te veel marktmacht, zelfs na een voorstel om een deel van de advertentieactiviteiten af te stoten.

(Bron: ANP / redactie Adformatie)

Lees ook

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in