Overslaan en naar de inhoud gaan

ACM houdt extra onderzoek naar fusie RTL en Talpa

In onderzoek wordt gekeken naar de gevolgen voor adverteerders en voor producenten van televisieprogramma’s.
RTL Talpa
© ANP, Rob Engelaar
RTL Talpa
© ANP, Rob Engelaar

 De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat extra onderzoek doen naar de fusie van RTL Nederland en Talpa, het bedrijf achter tv- en radiozenders als SBS 6, Net5, Veronica en Radio 538. Volgens de toezichthouder blijkt uit een eerste studie namelijk dat de samensmelting van de twee grote mediaorganisaties negatieve gevolgen kan hebben voor de concurrentie in het Nederlandse medialandschap.

related partner content for mobile comes here

In het vervolgonderzoek zal onder meer gekeken worden naar de gevolgen voor adverteerders en voor producenten van televisieprogramma’s. Ook wil de mededingingswaakhond meer weten over de mogelijk impact voor distributeurs van televisiekanalen en uiteindelijk voor de consument. De stap van de toezichthouder staat los van de mogelijke misstanden bij programma The Voice die onlangs aan het licht kwamen.

Het gaat de ACM er vooral om of de combinatie van RTL en Talpa, het concern van John de Mol, straks zo'n sterke positie krijgt dat de prijs van televisieadvertenties zomaar verhoogd kan worden. Bij adverteerders leven hier veel zorgen over.

Verschraling aanbod

Daarnaast krijgen grote telecombedrijven als VodafoneZiggo en KPN bij hun onderhandelingen over het uitzenden van televisie straks te maken met één grote aanbieder, in plaats van twee. Ook daar bestaat het risico dat er straks gemakkelijker hogere prijzen kunnen worden afgedwongen.

Dit alles zou er ook toe kunnen leiden dat consumenten meer moeten betalen voor hun televisieabonnement. Verder is de kans aanwezig dat RTL en Talpa zich straks anders gaan opstellen bij het produceren en inkopen van televisieprogramma's. Dat zou tot een verschraling van de kwaliteit en variatie van het aanbod kunnen leiden, aldus de ACM.

Talpa niet verrast

Talpa en RTL kondigden hun fusie vorig jaar aan. Het idee was om een sterk mediaconcern te creëren dat de concurrentie aankan met grote techbedrijven.

Maar om het plan door te kunnen zetten is wel goedkeuring nodig van de ACM. Die wil dat nu nog niet geven zolang het onderzoek loopt. Het kan zijn dat de autoriteit later een streep zet door de deal of bijvoorbeeld speciale voorwaarden stelt, zoals het afstoten van bedrijfsonderdelen.

RTL Group reageert zelfverzekerd op de aankondiging van het diepgaande onderzoek. Het Luxemburgse moederbedrijf van RTL Nederland rekent nog altijd op goedkeuring van de deal in de eerste helft van 2022, waarna de fusie in het najaar rond moet zijn. Talpa laat weten niet verrast te zijn door het extra onderzoek. 'Talpa Network en RTL Nederland blijven vanzelfsprekend meewerken aan het verdere onderzoek van de ACM.' (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in