Overslaan en naar de inhoud gaan

‘8 van de 10 consumenten vinden dat speciaalzaken winkelgebieden aantrekkelijker maken’

Maar ‘verkoopvolumes voedingsspeciaalzaken nog steeds onder niveau van voor crisis’, aldus ABN Amro.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Voedingsspeciaalzaken hebben de afgelopen jaren terrein verloren aan supermarkten die ook steeds vaker inzetten op beleving en verse producten.

related partner content for mobile comes here

De verkoopvolumes van voedingsspeciaalzaken zitten nog altijd ruim 29 procent onder het niveau van voor de crisis, terwijl supermarkten hier al 9,5 procent boven zitten, zo ontdekte ABN Amro.

Toch hebben voedingsspeciaalzaken volgens ABN Amro wel degelijk bestaansrecht. Maar liefst 80 procent van de consumenten die wel eens naar een speciaalzaak gaat, vindt dat voedselspeciaalzaken de aantrekkingskracht van winkelgebieden vergroten. Dit blijkt uit onderzoek van PanelWizard in opdracht van ABN Amro.

Bereid meer te betalen

Driekwart van de consumenten is bereid meer te betalen voor een betere kwaliteit en ambachtelijke producten. Maar de bank zegt wel dat voedingsspeciaalzaken hun onderscheidend vermogen goed moeten benutten. Zo zegt ruim de helft van de consumenten naar een speciaalzaak te gaan vanwege de hogere kwaliteit. 38 procent vindt het ambachtelijke karakter van huisgemaakte producten belangrijk, terwijl 35 procent het prettig vindt er eten of drinken voor een speciale gelegenheid te kopen.

Vooral de oudere generatie bezoekt graag een speciaalzaak: 39 procent van de consumenten ouder dan 40 jaar koopt minstens één keer per week iets bij een voedingsspeciaalzaak.

Online en offline

De bank noemt het opvallend dat ruim de helft van de jongeren, die wel eens naar een speciaalzaak gaat, bereid is online 15 procent meer te betalen dan voor hetzelfde product in een fysieke winkel.

Toch is de populariteit om ‘online’ bij een voedingsspeciaalzaak producten te kopen nog beperkt.

Nadia Menkveld, sector econoom food van ABN Amro zegt dat zelfstandige winkeliers meer moeten inzetten op online. ‘Zo kun je met een eigen website goed inspelen op de belangrijke oriëntatiefase en een impuls geven aan de verkoop van producten. Voor speciaalzaken die willen inzetten op online verkoop is het slim inrichten van de bezorging erg belangrijk.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in