Ze happen naar Peijnenburg. Ze geven naam aan een lijn van Louis Vuitton, inclusief strandhanddoeken, hoeden, sjaals en plunjezakken. Ze hebben zelfs een eigen damesmodemerk.
Toch zien de Masai voor dit alles niets terug.
Maar niet lang meer, want enkele Masai- stamleden willen wel eens erkenning en geld zien voor het gebruik van hun ‘merk’. Initiatiefnemer Isaac ole Tialolo heeft het Maasai Intellectual Property Initiative opgericht om het culturele erfgoed van zijn volk te beschermen, meldt de BBC.
Intellectueel eigendom
De stichting wil via het principe van intellectueel eigendom voorkomen dat bijvoorbeeld een automerk als Landrover een reeks accessoires de naam Masai geeft, zonder dat daar iets tegenover staat
‘Ik vind dat mensen respect moeten hebben voor andere culturen’, zegt Tialolo tegen de Britse omroep. ‘Je moet zoiets niet gebruiken om er louter financieel voordeel uit te halen voor jezelf en de gemeenschap zelf in de kou te laten staan.’
Grootste culturele merk
Volgens Light Years IP - een NGO die gespecialiseerd is in het beveiligen van intellectuele eigendomsrechten in ontwikkelingslanden – worden bij ongeveer 80 bedrijven over de hele wereld een Masai-afbeelding of -naam gebruikt.
‘Het is vrijwel zeker de grootste culturele merk in de wereld’, stelt Ron Layton, de oprichter en hoofd van Light Years IP. ’Het is een serieuze brand. Bedrijven kunnen gebruik maken van het merk Masai, dus het is redelijk voor de Masai om te zeggen: “Nou, waarom kom je niet met ons praten? Waarom vraagt u onze toestemming niet? Waarom werkt u niet met ons samen?"’
Enorme klus
Het is nog niet zeker dat de Masai een beroep op hun intellectuele eigendom zullen doen. Eerst moet de gehele gemeenschap erachter staan. Dat is een enorme taak. Volgens schattingen, wonen er 3 miljoen Masai in 12 districten, verspreid over een uitgestrekte strook van Kenia tot Tanzania.
Tot nu toe zijn ongeveer 1,2 miljoen mensen bereikt door de organisatoren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!