Markt tv-spots stijgt 2,3 procent in derde kwartaal

De bestedingen komen uit op 146 miljoen euro.

Foto: Edwart Visser

De tv-spotmarkt is in het derde kwartaal uitgekomen op 146 miljoen euro. Volgens Screenforce een groei van 2,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De netto bestedingscijfers die Screenforce publiceert zijn na aftrek van bureaucommissie. Volgens de nieuwe definitie die Screenforce sinds dit jaar hanteert vormen tv- en online video samen de tv-spotmarkt.

Het grootste deel van de tv-reclamemarkt waarover Screenforce jaarlijks publiceert, wordt gevormd door de spotbestedingen via het tv-toestel. Deze laat volgens Screenforce in heel 2018 een stijging zien.  

De bestedingen in de online video spotmarkt laten voor het vierde kwartaal op rij een double digit groei zien. Met een bestedingsniveau van 6,4 miljoen is de OLV-spotmarkt gestegen met 18,4 procent. Sinds de start van de online video rapportage zijn de bestedingen in een derde kwartaal nog nooit zo hoog geweest.

Het gaat hierbij om campagnes op de eigen platforms van de Screenforce broadcasters en op hun eigen YouTube-kanalen.

Aantal tv-adverteerders stijgt met 5 procent

In het derde kwartaal van 2018 hebben in totaal 671 adverteerders tv-spotcampagnes ingezet. Dit is 5 procent meer dan in hetzelfde kwartaal van 2017. Met elkaar hebben de adverteerders voor 940 merken geadverteerd op tv.

In de basisdoelgroep 20-54-jarigen zijn 291.176 grp’s gerealiseerd. Dit is 7 procent minder dan in 2017. Dit blijkt uit cijfers van Telmar en Stichting KijkOnderzoek.

Uitdagingen

Ton Rozestraten, voorzitter Screenforce: 'De stijging in de tv-spotmarkt voor het derde kwartaal op rij laat zien dat adverteerders de effectiviteit en bereik van televisie weten te waarderen en hiervoor ook budgetten vrijmaken. Dat betekent niet dat wij onze ogen sluiten voor de uitdagingen waar we als tv-broadcasters voor staan. Die gaan we vol aan.'

Vorige week meldde GroupM dat de kijktijd naar lineaire tv in het derde kwartaal harder is gedaald dan een jaar eerder in dezelfde periode: -7 procent.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie