Margriet gekozen tot Magazinemerk van het Jaar bij Mercurs

Tijdens de uitreiking in B Amsterdam zijn door een 7-koppige jury in totaal 3 prijzen uitgereikt.

Alle winnaars op het podium

Margriet is verkozen tot Magazinemerk van het Jaar bij de 24e uitreiking van de Mercurs. De zevenkoppige jury onder voorzitterschap van Arno Kantelberg noemt de nieuwe koers die Margriet is ingeslagen en de wijze waarop het groei heeft gerealiseerd 'geweldig vakwerk'.

Waar veel media ‘verjongen’ deed Margriet een jaar geleden met de nieuwe hoofdredacteur Helene van Santen het tegenovergestelde. Het vrouwenmerk heeft als missie de 60+ vrouwen in de spotlights te zetten. En zo stonden de Dolly Dots op de cover waarvan zij gasthoofdredacteur waren en was die rol ook weggelegd voor Prinses Margriet. Beide nummers braken records.

Margriet is niet alleen het weekblad, maar ook onder meer de Margriet-Extra (negen printspecials per jaar), de site Margriet.nl en Margriet-app, het nieuwe digitale magazine en de podcasts en de jaarlijkse Margriet Winterfair. De jury: 'Het merk Margriet heeft nu één DNA op al haar kanalen en bedient daarop overal dezelfde doelgroep. Met overweldigend succes.' Dat blijkt onder meer uit het gestegen merkbereik (print en online + 24%), en de online resultaten (+163%).

De jury stelt dat Margriet als groot merk met een nieuwe koers veel te verliezen had. 'Dat maakt de Mercur Magazinemerk van het Jaar dik verdiend'.

Happinez blij 

Naast de keuze voor het Magazinemerk van het Jaar werden nog twee Mercurs toegekend. 

In de categorie Artdirection van het Jaar ging de award naar Happinez (WPG Media) met het Tarotdeck  In de traditionele tarotdecks worden archetypische gestaltes weergegeven met elementen uit verschillende religies, astrologie, numerologie en esoterie. Bij de vormgeving van het Happinez Tarot Deck is trouw gebleven aan die oorspronkelijke betekenis en symboliek, maar is er wél een supermodern alternatief van gemaakt. Samen met kunstenaar Es Silva zijn 78 illustraties opgebouwd, vormgegeven en vertaald naar deze tijd.

De Reportage van het Jaar werd ‘Van armoede’, van Vrij Nederland (WPG Media). Jonah Falke ging daarvoor het land in om armoede in Nederland te beschrijven. Al snel werd het hem duidelijk dat het onderwerp veel groter en veelzijdiger is dan je in één artikel kunt vangen. De serie ‘Van armoede’ is dan ook een reeks reportages over het leven in de schaduw van de welvaart.

Het volledige juryrapport is hier te lezen.

Inspiratiedag

De uitreiking vond, in aanwezigheid van zo'n 300 magazinemakers, vrijdag plaats tijdens de Mag Inspiration Day in de nieuwe eventlocatie B Amsterdam.

De Mercurs is dit jaar sterk vereenvoudigd. In 2020, de laatste keer dat de Mercurs werden uitgereikt, waren er nog negen categorieën en evenzoveel awards, waar dat er nu drie zijn. Een andere vernieuwing was de presentatie van enkele genomineerde cases tijdens Mag Inspiration Day, voorafgaand aan de Mercurs-uitreiking.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie