Luistercijfers: 3FM mist aansluiting met wat zich buiten de Randstad afspeelt

Programmering en tone-of-voice hebben invloed op de samenstelling van regionaal luisterpubliek.

ANP

De zomermaanden zijn qua luistercijfers meestal niet de meest spectaculaire maanden van het jaar en dat is in 2019 niet anders. De patronen die we de laatste maanden al zagen ontstaan op zenderniveau, zien we in deze maanden ook terug. NPO Radio 2 marktleider, Radio 538 daalt en blijft in de doelgroep 20-49 jaar wel marktleider maar voelt Qmusic in haar nek hijgen.

Daarom zoomen we eens in op wat ontwikkelingen op regionaal gebied.

Allereerst Radio 538; Edwin Evers, man van het volk uit het oosten des lands (Hardenberg), is sinds januari 2019 niet meer op de zender. Wat is het effect op regionaal gebied?

In onderstaande grafiek de ontwikkeling van selectiviteit van Radio 538 in Nielsen IV (Overijssel en Gelderland) gedurende de eerste 7 maanden van 2018 versus 2019 (10+, tijdvak 06-24 uur, alle dagen van de week).

Selectiviteit

Positie volledig kwijt

Radio 538 levert dus sterk in qua selectiviteit in dit gebied, toch een beetje het roots gebied van Edwin Evers. Ter vergelijk, de overige regios blijven qua selectiviteit redelijk stabiel, groei is er in Nielsen V (Zeeland, Noord-Brabant, Limburg).

Programmering, djs, tone-of-voice en muziekformat hebben dus ook invloed op de samenstelling van luisterpubliek op regionaal niveau. Ter illustratie de ontwikkeling van 3FM naar Nielsen gebied gedurende de laatste 8 jaar.

De enorm sterke positie in het oosten en zuiden van het land is de publieke zender, ondanks sterke FM-frequentie, volledig kwijtgeraakt. Blijkbaar heeft 3FM de aansluiting gemist met wat er zich buiten de Randstad afspeelt. In verhouding is het verlies in Nielsen I en II het meest beperkt. Dat zal de discussie over de FM-frequentie vast wel in leven houden

3fm

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie