Lotto neemt afscheid van een lange historie van trekkingen op televisie. Het gaat de winnende balletjes met nummers vanaf 7 april integraal uitzenden op Facebook Live. In de mini-spelshow Lotto Live, iedere zaterdagavond om halfnegen, presenteert Kirsten Fennis de uitslagen.
Spelletjes en winnen
De Lotto-trekking kent een rijke geschiedenis. Het was lang onderdeel van Studio Sport, later werden er complete spelshows rond de trekking gemaakt, Lotto Weekend Miljonairs met Robert ten Brink bijvoorbeeld. Sinds 2010 was de trekking wekelijks op zaterdagavond te zien bij SBS6. Nu gaat het naar Facebook.
Lotto heeft een aantal overwegingen voor de Facebook Live-trekking. Allereerst wil het beter aansluiten bij het veranderende, meer interactieve mediagedrag. Iedereen is zo ongeveer online, en op Facebook is een brede doelgroep te vinden.
‘Daarnaast willen we een betere beleving van het spelelement en het winnen’, zegt Michael Kastelijns, directeur marketing bij Lotto (foto links). ‘Daarom stellen we de trekking centraal, want daar zit de spanning. Bij de uitzending rond elf uur ’s avonds bij SBS6 konden mensen al een paar uur van tevoren zien of ze iets gewonnen hadden, daarna kwam de uitzending pas. Dat is heel anders.’
Helemaal live zal de uitzending overigens niet zijn, aldus Kastelijns. Lotto spelers kunnen tot vijf voor zes een lot kopen, twintig minuten later is de trekking. ‘Na de trekking hebben we even tijd nodig om alles formeel vast te leggen. Klopt de uitslag? is de Jackpot gevallen? Deze informatie moet door de notaris worden vastgesteld. Vervolgens is de uitslag om 20.30 uur voor het eerst te zien via Facebook.'
Kijkers kosten
De trekking via Facebook zal wel kijkers kosten, beseft Kastelijns. Wat dat betreft neemt het een gokje, hoewel hij dat te negatief vindt gesteld. Bij SBS6 had Lotto een half miljoen kijkers voor de trekking en zat in een goed tijdslot, vlak na Hart van Nederland.
Kastelijns: ‘Hoeveel kijkers we via Facebook krijgen weten we niet en vind ik ook minder belangrijk. Daar zitten ook geen targets op. Het gaat erom dat we wel wekelijks gaan groeien en dat we een positief sentiment rond de trekkingen krijgen. Dat is een KPI.’
Een groot voordeel volgens Pablo van den Berg, managing director van Yune (foto rechts), dat de productie van de Facebook-uitzendingen wekelijks verzorgt, is dat Lotto met deze opzet veel meer mogelijkheden heeft om zijn eigen stempel te drukken.
Van den Berg: ‘In de Facebook-uitzending, die een kwartier duurt, zitten ook extra spellen om het live kijken nog aantrekkelijker te maken. We gaan goed kijken wat werkt en dat aanpassen als het nodig is. Dat kan in de spellen zitten, in de interactie, het format, de presentatie. Die vrijheid is er. Er is een grote kans dat de Facebook Live-uitzending er over een jaar behoorlijk anders uitziet dan de eerste versies.’
Facebook en vertrouwen
Kansspelen zijn gebaat bij vertrouwen. Vraag is of Facebook met zijn reputatie van datalekken en privacyschendingen wel de goede plek is? Kastelijns: ‘Dat is het zeker. Mensen kunnen door de uitzending van de trekking precies zien wat we doen. Bij SBS6 monteerden we de trekking en lieten opgenomen standaardbeelden zien. Er waren zelfs mensen die ons belden en zeiden: “Volgens mij klopt er iets niet, nummertje 31 rolt iedere keer precies hetzelfde naar beneden”. Dat zal nu niet meer zo zijn, want we tonen alles, iedere trekking is anders. Dat draagt juist bij aan het vertrouwen en daar zit ook een deel van de lol in natuurlijk.’
Lotto Live is iedere zaterdagavond rond 20.30 uur te zien via de Facebookpagina van Lotto.
Ik wil niet op feestboek never nooit