De tv-markt is de eerste helft van het jaar uitgekomen op een reclame-omzet van 394 miljoen euro, een stijging van 0,5 procent in vergelijking met de eerste helft van 2018. De spotmarkt heeft 1,2 procent meer omzet behaald dan in dezelfde periode vorig jaar en komt uit op 354 miljoen euro. Non-spot blijft dalen, naar 40 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers van marketingorganisatie Screenforce.
De groei van de spotmarkt realiseerde de tv-markt in het tweede kwartaal (+4,8), tegenover een daling in het eerste kwartaal (-2,3 procent). Bij non-spot valt op dat de rol van de online platforms bij de non-spotbestedingen tweemaal zo groot is dan bij de spotbestedingen.
Retail blijft de grootste adverteerdersbranche met een bruto mediawaarde van 400 miljoen euro. Procter & Gamble was opnieuw de grootste tv-adverteerder met een bruto budget van 40 miljoen.
Kijktijd stijgt
GroupM becijferde in juli al dat de lineaire kijktijd door een sterke performance van tv in Q1 en Q2 van 2019 is gestegen. De Stichting Kijkonderzoek (SKO) hanteert de currency TV Schermtijd. Die stijgt in de eerst helft van dit jaar van 188 naar 193 minuten per dag. Alleen bij de groep 13-19 is er een daling.
SchermTijd is een optelling van TV ZenderTotaal en Overig Schermgebruik. Met deze nieuwe currency is het mogelijk te rapporteren over alle content die via het tv-scherm gekeken wordt.
Apps: sport meest bekeken
In samenwerking met de bij Screenforce mediapartijen en GfK is SKO begonnen met de ontwikkeling van een rapportage van de kijktijd via de tv-apps op mobiele devices. Uit een eerste analyse blijkt dat van alle tijd die gekeken wordt via deze apps, 42 procent besteed wordt aan het kijken van sportreportages.
Het best bekeken programma was de halve finale van de Nations League op 6 juni.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!