Er wordt natuurlijk van alles doodverklaard, maar ‘print’, ofwel de gedrukte verschijningvorm van kranten, tijdschriften en magazines, is al ontelbare malen ten grave gedragen. Want waarom zou je artikelen eerst via een omslachtige en ook nog dure manier op papier drukken en toesturen naar mensen, terwijl datzelfde stuk ook direct digitaal bij de lezer kan zijn?
Niet iedereen is echter zo overtuigd van het ter ziele gaan van print. Deze zomer liet DPG Media-baas Christian Van Thillo weten dat kranten nog veel langer een papieren toekomst hebben dan we denken. De generatie die met de courant is opgevoed hecht niet alleen aan het rustig en onthaast lezen op papier, ze wordt ook gemiddeld veel ouder. Zo snel zal het niet met de papieren krant gedaan zijn, volgens Van Thillo.
IEX, naar eigen zeggen het grootste platform voor beleggers met twee miljoen bezoekers, komt tot eenzelfde conclusie. Het platform biedt betaalde digitale content en een tweewekelijks blad. Een kwart van de abonnees heeft digitaal plus een magazine. Het kreeg van veel lezers de vraag of het niet vaker op papier kon verschijnen, zegt directeur Mark Termeer van het beleggingsblad. 'Aan hun verzoek zijn we tegemoet gekomen.’
Volgens hem gaat het besluit tegen de trend in (‘zelfs onze drukker Senefelder was zeer verrast’), maar voorziet het in een behoefte. Termeer: ‘We hebben relatief veel oudere lezers, meest particuliere beleggers die niet ieder moment bezig zijn met aan- en verkopen, maar wel frequent een overzicht op papier willen van de ontwikkelingen bij beursgenoteerde bedrijven en de aandelenbeurzen wereldwijd.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!