John de Mol eist op 5 juni in kort geding bij de rechtbank in Amsterdam dat Facebook per direct maatregelen neemt om het misleiden van consumenten met nep bitcoin advertenties met zijn naam en beeltenis te stoppen. Ook eist hij afgifte van de gegevens van de afzender van de advertenties.
Ondanks herhaalde verzoeken heeft Facebook er nog niets tegen gedaan en daarom volgt nu een gang naar de rechter.
Onwelwillendheid
De Mol: 'Het stuit me tegen de borst dat mensen hun zuurverdiende geld kwijtraken aan deze oplichterij. Mijn naam en beeltenis, en die van andere bekende Nederlanders, worden misbruikt voor het om de tuin leiden van onwetende consumenten. Iedereen begrijpt dat wij dat verschrikkelijk vinden. Facebook weigert maatregelen te nemen om dit te voorkomen. Ik heb het bedrijf de kans gegeven, maar ik liep tegen een muur van onwelwillendheid aan. Facebook moet eindelijk stoppen met deze nepadvertenties in het belang van al diegenen die steeds opnieuw worden bedrogen. Daarom kom ik in actie via dit kort geding.'
Nederlands recht
Facebook vermeldt in zijn advertentiebeleid dat advertenties op zijn platformen geen valse, misleidende, frauduleuze of misleidende content mogen bevatten en geen inbreuk mogen maken op rechten van derden. De techgigant zou de aangeboden advertenties scannen en van zijn platformen weren als ze niet voldoen aan deze regels. John de Mol eist dat Facebook zich houdt aan zijn eigen beleid.
'Naar Nederlands recht dienen bedrijven maatregelen te nemen om te voorkomen dat consumenten slachtoffer worden van misleidende en onrechtmatige advertenties. Facebook kan niet terugvallen op de safe harbor vrijstellingen in artikel 14 van de Europese richtlijn inzake elektronische handel waardoor de regels voor consumentenbescherming niet zouden gelden. 'Onder Nederlands recht zijn fora als Facebook verplicht om informatie over de identiteit van de afzender van de advertentie te verstrekken aan partijen die kunnen aantonen dat door die advertentie onrechtmatig jegens hen wordt gehandeld.'
De Talpa Network-eigenaar eist daarom dat Facebook hem de informatie aanlevert die hij nodig heeft om maatregelen tegen de afzender van de nep advertenties te kunnen nemen.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!