De kijktijd is in het derde kwartaal – ofwel de lange warme zomer van 2018 – in de doelgroep 20-59 jaar harder gedaald dan een jaar eerder. Zowel de hele dag (-7%) als tussen 18.00-24.00 uur (-7%). Er werd nog wel gemiddeld 2 uur en 20 minuten tv gekeken in de doelgroep 20-59 jaar.
Dat blijkt uit cijfers van GroupM.
Uitgesteld kijken groeit minder hard
Het WK voetbal heeft niet voor een grote stijging van het marktaandeel (20-59 jaar) van Ster gezorgd. Het aandeel steeg licht (+0,4%-punt) ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor. Ten opzichte van het derde kwartaal 2016 was het aandeel zelfs 4,4 procentpunt lager. Dat Nederland niet meedeed aan het WK-voetbal en n 2016 wel aan het EK-voetbal, is hierbij natuurlijk van invloed geweest.
RTL daalde bijna 1 procentpunt, Talpa TV bijna 2 en het aandeel van BrandDeli (-0,3%-punt) bleef stabiel. Kijken via HDR (uitgesteld kijken na 6 dagen en kijken naar on demand services) nam wel toe: +3,3 procentpunt, maar groeide minder hard.
Meer grp’s naar dag-tv
Het totaal aantal verkochte grp’s (20-59 jaar) daalde in het derde kwartaal met 5 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Vóór 18.00 steeg het aantal verkochte grp’s fors in vergelijking met vorig jaar (+12%), maar tussen 18.00-24.00 uur daalde het juist flink (-11%).
Het aandeel dag-tv bedroeg 28 procent versus 24 procent vorig jaar. Het wordt hierdoor lastiger om het netto campagnebereik te behalen. De gemiddelde spotkijkdichtheid lag sowieso al lager door de lagere kijktijd, maar door de verschuiving van grp's naar dag-tv en BrandDeli kwam deze nog lager uit (0.26 versus 0.36).
Meer grp’s BrandDeli
BrandDeli verkocht in het derde kwartaal 17 procent meer grp’s, met name door de stijging overdag (+45%). Ster 5 procent minder, RTL 8 procent en Talpa TV zelfs 19 procent minder.
BrandDeli steeg 5 procentpunt in grp-aandeel (doelgroep 20-59 jaar) en kwam uit op 25 procent. Het aandeel van Ster bleef stabiel, RTL daalde ruim een procentpunt en Talpa 3,5 procentpunt.