Premium

John de Mol opnieuw in nepadvertenties, mogelijk weer juridische stappen

Fake-advertentie liep via netwerk van Google en was te zien op sites Telegraaf en AD.

Credits: William Rutten

John de Mol was vrijdag opnieuw het onderwerp in fake advertenties online. Deze keer ging het zelfs om een doodsverklaring met de tekst 'Vaarwel John de Mol (1955-2020). Nederland is in shock'. De lugubere 'advertentie' was te lezen op de sites van De Telegraaf (Mediahuis) en AD en de Volkskrant (DPG Media). Betrokken partijen namen vervolgens snel maatregelen.

Facebook

De mediamagnaat was vorig jaar al lange tijd in de slag met Facebook, toen op dat platform nepadvertenties voor bitcoins met zijn beeltenis en naam verschenen. Hij spande in mei een rechtszaak aan en die loopt nog steeds. De Mol won de zaak, maar Facebook gaat in hoger beroep. De nepuiting van gisteren ging niet om bitcoins, Bij doorklikken kwam er een oud bericht over Talpa Network tevoorschijn.

Mogelijk nog een rechtszaak

Deze keer liepen de fakeadvertenties via het Google-netwerk. Jacqueline Hekkers van Talpa Network: 'Ze zijn vergelijkbaar met de advertenties aan het begin van de Facebook-kwestie. Ook toen verschenen de advertenties via Google, maar na contact was het probleem opgelost. Nu lijkt dat opnieuw te gebeuren sinds dit via Facebook onmogelijk is gemaakt.'

Talpa Network verzocht Mediahuis Nederland en DPG Media vrijdag direct maatregelen te nemen en dat deden ze. Ook is weer contact opgenomen met Google. 'Als dat zonder resultaat blijft, dan sluit John de Mol een nieuwe gang naar de rechter niet uit.'

DPG Media, Mediahuis Nederland en Google hebben inmiddels al laten weten de nepadvertenties te betreuren. Een woordvoerder van Google zegt: 'We werken zo hard als we kunnen om te voorkomen dat nare advertenties verschijnen op websites die met onze advertentiesystemen werken. Elke dag verwijderen we al gemiddeld zo’n 6 miljoen advertenties.' De woordvoerster spreekt van een 'kat-en-muisspel' met oplichters.
 

vk
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie