Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument heeft bar weinig vertrouwen in duurzame intenties Coca-Cola en Pepsi

Slechts een kwart vindt dat de frisdrankgiganten doen wat zij beloven op het gebied van milieuvriendelijkheid.
Zwerfvuil
Zwerfvuil
© 123rf
Zwerfvuil
Zwerfvuil
© 123rf

De Nederlandse consument heeft geen hoge pet op van de duurzame intenties van grote frisdrankmerken. Slechts een kwart is van mening dat grote colamerken, (Coca-Cola en Pepsi) doen wat zij beloven op het gebied van milieuvriendelijkheid. Driekwart heeft daar dus geen vertrouwen in. Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door MeMo2 in opdracht van Adformatie onder 394 respondenten.

related partner content for mobile comes here

In het onderzoek wordt gevraagd naar duurzaamheidsaspecten voor de merken Coca-Cola en Pepsi. Een derde van de ondervraagden (zowel bij Coca-Cola als bij Pepsi precies 33 procent) is van mening dat de merken een oplossing zoeken voor zwerfvuil (plastic flesjes en blikjes). Twee derde denkt daar anders over.

Bij recycling is wel een klein verschil waar te nemen. Coca-Cola wordt door 22 procent als voorloper gezien op het gebied van recycling van plastic en blik. Pepsi loopt daarop achter: 16 procent. Een overgrote meerderheid ziet de merken niet als voorloper op dit gebied.

Alternatief voor regular

Wél vinden meer Nederlanders dat Coca-Cola en Pepsi voldoende suikervrije producten aanbieden. Bij Pepsi is dat 58 procent, bij Coca-Cola zelfs 73 procent.

Coca-Cola

Coca-Cola, dat afgelopen zomer een brede duurzaamheidscampagne voerde onder de noemer ‘Don't buy Coca-Cola if you're not going to help us recycle’, wordt van alle frisdranken het meest met duurzaamheid verband gebracht.

Op de vraag ‘Welke frisdrankenmerken zie jij als duurzaam? Met duurzaam bedoelen we goed voor mens, dier en milieu’, noemt 41 procent Coca-Cola. Op afstand volgen Fanta (merk van Coca-Cola Company) met 20 procent, daarna Pepsi (21 procent), Sprite (idem Fanta) met 5 procent en Sourcy (1 procent).

 

Lees volgende week op Adformatie het oordeel van ons purpose-marketing-panel over de campagne ‘Don’t buy Coca-Cola if you're not going to help us recycle’. Purpose? Of purpose washing?

Onderzoeksopzet

Middels de THX -app is een onderzoek uitgezet onder Nederlanders van 18 jaar en ouder. De steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd en opleiding voor Gemiddeld Nederland 18+. In dit onderzoek zijn N=394 compleet ingevulde vragenlijsten meegenomen.

Het veldwerk is uitgevoerd van 7 tot en met 11 februari 20020. De specifieke vragen over duurzaamheid en Pepsi en Coca-Cola zijn random voorgelegd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in