Koop Nederlandse muziektijdschriften op en zorg ervoor dat ze onder de paraplu van Nederlandse Tijdschriften Groep (NTG) tot bloei komen. Of ga ze zelf maken.
NTG startte Aloha (voor de oudere popmuziekliefhebber) in 1999. In 2001 kocht NTG Jazz. In 2002 vonden LiveXS en spin-off AllXS (gericht op live-optredens) hun plek bij NTG, Samsonic werd overgenomen van Veronica en OOR (popinstituut sinds 1971) werd van Telegraaf Tijdschriften Groep gekocht.
Sandor Janssen, destijds samen met Clement Postmus directeur van NTG, in Adformatie (21.02.2002): 'Wij willen de verschraling van muziekadverteerders tegengaan. Naast bier, tabak en platenmaatschappijen, zoeken we ook branchevreemden. Kijk naar grote Engelse voorbeelden als Mojo en Q, daar zag je jaren geleden al de Saabs en de Apples. Wij hebben dat inmiddels ook bereikt.'
Maar het is helemaal misgegaan. Niet alleen met De Vlieger zoals we weten, maar ook met zijn muziekbladen.
Appel en een ei
De redactie van Jazz stapte vorige week op bij Argo Media Groep. De uitgever kwam zijn verplichtingen tegenover de redactie niet meer na en Jazz verscheen onregelmatig. Freelancers werden veel te laat betaald en dat terwijl het blad door die freelancers voor een appel en een ei werd gemaakt, omdat de liefde voor muziek voor deze schrijvers belangrijker was dan geld. De advertentie-inkomsten waren aardig, mede omdat de doelgroep in het hogere segment zit. Onbegrijpelijk dat Argo een redelijke melkkoe als Jazz zo heeft verwaarloosd.
Freelancers niet betalen is schering en inslag bij Argo Media Groep.
Journalistenvakbond (NVJ) vroeg vanwege het uitblijven van betalingen namens een aantal freelancers afgelopen december het faillissement aan van de Nederlandse Tijdschriften Groep. De NTG heeft in een soort sterfhuisconstructie de tijdschriften doorverkocht aan de Argo Media Groep, dat officieel geen banden met Erik de Vlieger heeft.
Aloha-hoofdredacteur Tjerk Lammers vertrok mede om dezelfde redenen al eerder (en nam een deel van zijn mensen mee) en begon Revolver.
Voor zijn vertrek zag Lammers zichzelf zelfs een keer gedwongen een nummer te maken waar bij geen enkel artikel auteursvermelding stond.
Homomagazine Squeeze maakte hetzelfde mee en ook daar stapte de redactie (plus accountmanager) op.
Paardensport
De redactie van het muziekblad Jazz gaat nu verder bij uitgeverij BCM. De titel verandert in Jazzism. De nieuwe uitgever is vooral gespecialiseerd in paardensport met titels als Paard & Sport, Draf & Rensport maar ook Voetbal Magazine en Dier & Vriend en de Duikkrant vallen onder BCM.
BCM-directeur Eric Bruger: '(?) De redactie bereikt (?) een zeer interessante doelgroep. BCM zit aan de bovenkant van de markt. Een muziekblad over jazz, blues, soul en latin past daar heel goed in. Het gaat om lezers met een hoge opleiding, een brede interesse en een bovenmodaal inkomen. We hebben de directie van Argo Media, na het opstappen van de redactie, gelijk ook aangeboden om de titel en abonnees over te nemen. Dat bleek vooralsnog niet mogelijk. Abonnees die met de redactie mee willen, kunnen echter rekenen op een hartelijk welkom.'
BCM sluit voor het blad tevens een overeenkomst met het advertentiebureau van het North Sea Jazz Festival.
De reactie van Argo Media: 'Jazz verandert niet van titel maar blijft gewoon bestaan. Argo Media Groep betreurt dus de suggestie dat de naam van het magazine Jazz zou veranderen in Jazzism. Verder verwelkomen wij de nieuwe titel in medialand en wensen hun veel succes in de bladenwereld.'
OOR
OOR, dat ook regelmatig heeft te maken met boze freelancers die niet op tijd krijgen betaald, blijft achter bij Argo Media Groep. Op het eerste gezicht lijkt het weer beter te gaan met het muziekblad. Het was destijds een zorgenkindje van de Telegraaf Tijdschriften Groep, zeker toen tabaksadvertenties verboden werden en OOR een groot deel van zijn advertentie-inkomsten zag vervliegen.
OOR laat nu, na het samengaan met Aloha, stijgende abonnements- en verkoopcijfers zien. Volgens de kwartaalcijfers van HOI groeide de oplage in het laatste kwartaal van 2005 met vijfduizend stuks (ruim 26 duizend).
Hoofdredacteur Erik van den Berg in een interview met VPRO's 3voor12: 'We hebben nu een sterker blad met meer toekomstmogelijkheden. We moesten er bovenop komen, dus ik vind dat het de opheffing van Aloha waard is geweest.'
Mooi, dan wordt het nu tijd voor de volgende stap: weggaan bij Argo Media. Verlaat het zinkende schip nu het nog kan.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!