Ster heeft in 2019 173 miljoen euro afgedragen aan het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) voor de mediabegroting van de publieke omroep. Het is 7 miljoen euro meer dan in 2018. De totale omzet was 186 miljoen euro. De kosten van Ster bedroegen 13 miljoen euro.
Het is 23 miljoen euro meer dan het ministerie initieel had beraamd en 10 miljoen euro meer dan zelf begroot. Dit bedrag komt ten goede aan de Algemene Mediareserve.Dat staat in het recent uitgekomen jaarverslag over 2019. Ster voorspelde vorig jaar al dat de afdracht in 2019 ver boven de begroting zou zitten.
Corona: forse tekorten in maart en april
Door de uitbraak van het coronavirus ligt ook Ster flink achter op de begroting. Nadat de omzet de eerste twee maanden in lijn met de begroting lag, kwam deze in maart 3 miljoen euro onder de begroting uit. Voor de eerste helft van april was er een tekort ten opzichte van de begroting van zo’n 3 miljoen euro.
‘Hoe de omzet zich in de rest van het jaar zal gaan ontwikkelen, is onzeker en mede afhankelijk van hoelang de door de regering getroffen maatregelen worden aangehouden. Door de lage kosten van Ster ten opzichte van de omzet zijn er geen zorgen ten aanzien van de continuïteit van Ster.'
Commercieel beleid
De groei in 2019 is volgens Ster mede te danken een verdere toename van nieuwe klanten door het in 2018 geïntroduceerde beleid. De reclameverkooporganisatie van de publieke omroep kwam toen met een vaste prijs voor álle adverteerders waarin de bureaukorting al is verwerkt en ook werd het aantal inkoopdoelgroepen sterk vereenvoudigd. Dat kwam de Ster op veel kritiek van mediabureaus te staan. In 2019 is Ster deels van het commerciële beleid af gestapt met de invoering van drie categorieën prijzen in plaats van één tarief.
Na de aanpassingen keerden volgens directeur Frank Volmer verschillende grote adverteerders terug. Dat wordt nu in het jaarverslag nog eens bevestigd.
Ster meldt dat er het afgelopen jaar meer dan 250 nieuwe adverteerders zijn verwelkomd en het totaal komt daarmee op zo’n 1.200 klanten. Op tv blijft NPO 1 marktleider, op de radio is NPO Radio 2 marktleider in 10+.
Afschaffen cookies
Omdat de NPO de bindende online regeling voor reclame heeft gewijzigd, zijn er meer mogelijkheden voor Ster om ook hier reclameruimte aan te bieden. Omdat er strenge privacyregels zijn, heeft Ster vorig jaar besloten de cookies in zijn geheel af te bouwen. Daarmee is Ster de eerste en tot nu toe enige Nederlandse mediaexploitant die geen persoonsgegevens meer gebruikt voor online advertenties.
Afschaffen of deels afschaffen Ster-reclame
Vorig jaar stond voor Ster ook in het teken van de discussie in Den Haag over een mogelijk reclamevrije omroep. Minister Slob houdt voorlopig vast aan een reclamebeperking, die overigens pas in 2022 zou moeten ingaan. Het betekent dat tv-reclame voor acht uur ‘s avonds en reclame op de online platformen zou moeten stoppen.
Het standpunt van Ster hierover is duidelijk, maar wordt nog eens belicht in het jaarrapport: ‘Met een beperking verliest het bedrijfsleven een mogelijkheid om een groot en vooral divers publiek te bereiken. Mocht er echter de politieke wens zijn de hoeveelheid reclame op televisie te verminderen, dan zijn er betere alternatieven denkbaar.’ Welke dat zijn, maakt Ster niet bekend. Ook over het mogelijk verdwijnen van online Ster-reclame wordt nog overleg gevoerd. Omdat steeds meer mensen online kijken, valt bij een verbod ‘het toekomstperspectief van Ster weg’.