De inschrijving van Initiative Media in combinatie met Traffic4U (tegenwoordig Reprise) heeft de hoogste score behaald bij de Europese aanbesteding voor het Europese media-account van de Rijksoverheid. Het betekent dat het Rijk voor een nieuwe periode gaat samenwerken met de bureaus van IPG Mediabrands. Vier jaar geleden trok Initiative het totale account al naar zich toe.
De Dienst Publiek en Communicatie (DPC) van de Rijksoverheid maakte de uitslag vandaag bekend. Officieel gaat het om de aanbesteding 'Mediadienstverlening'. De overeenkomst gaat in op 1 januari 2021 en heeft een looptijd van zes jaar. Dat is twee jaar langer dan nu.
Zes jaar
Martijn Akerboom, één van de twee projectleiders van deze aanbesteding namens de Rijksoverheid, licht die zes jaar toe: 'Voor een looptijd van zes jaar zijn – kort samengevat - twee redenen: ten eerste zal de uitvoering van deze grote opdracht organisatorisch veel van het bureau vragen. Voor een periode korter dan zes jaar kan dit een (te) groot bedrijfsrisico vormen. Ten tweede leert de ervaring dat er bij deze complexe en brede dienstverlening een langere periode nodig is waarin alle betrokkenen (bureau en de vele onderdelen van de Rijksoverheid die van de dienstverlening gebruik maken) goed op elkaar zijn ingespeeld.'
Stand-still periode
De andere inschrijvers die in december overbleven, zijn (in alfabetische volgorde): Dentsu Aegis Network Netherlands, GroupM en OmnicomMediaGroup Nederland (PHD/OMD/Mediacenter).
In een eerder stadium vielen ZIGT, Candid en Abovo Media net buiten de boot.
Akerboom wijst erop dat er nog wel sprake is van een 'standstill' termijn van twintig dagen. 'Een verliezende partij kan dus nog bezwaar maken tegen de uitslag.'
Dat gebeurde vier jaar geleden wel, toen GroupM vergeefs een kort geding aanspande.