Premium

'Ik wedijver nu met de hele wereld'

[Serie] Wie staat straks bovenaan in de Adformatie Reclamemuziek Top-20 2017? Deze week de tip van André Ettema (50) van The Solos.

Hoe belangrijk is muziek voor reclame? 
‘Dat is constant aan het veranderen – en gelukkig maar. Door de snelle opmars van technologie en de verschillende nieuwe media hebben we meerdere mogelijkheden om mensen te bereiken.

'En zijn er ook nieuwe vormen van reclame bij gekomen waarin muziek als trigger belangrijker is geworden. Zoals de hele trailer-industrie waar wij ons in specialiseren.

'Omdat er geen grenzen meer zijn, kan dat heel goed vanuit Nederland. En je wedijvert met de hele wereld. Daardoor zijn de kwaliteitseisen aan muziek en sound design ook heel hoog geworden.’

Los van je eigen muziek, wat was je favoriete reclamemuziek van het afgelopen jaar? 
‘De muziek van Guy Amitai voor de Samsung-commercial ‘We are Greater Than I’ van 72andSunny. Niet gewaagd of gedurfd maar wel helemaal in overeenstemming met de film en de boodschap. Qua timing met copy en intensiteit ook heel goed.’


 

Welk reclamemuzieknummer zou je willen voordragen voor de Top 20 van dit jaar?
‘Ik was erg onder de indruk van Nike’s ‘What Are Girls Made Of’ van Wieden+Kennedy Amsterdam en muziek van MassiveMusic. Weliswaar geen eigen, originele score, maar heel knap gemaakt - de perfecte keuze. Mooie film ook trouwens.’



Reclamemuziek is meer dan een liedje en een 30-secondenspot. Waaruit bestaat voor jou de ­ideale combinatie tussen een merk en muziek?  
‘Mag ik hier drie voorbeelden geven? Uit het afgelopen jaar de prachtige film voor Kenzo van Spike Jonze met het nummer ‘Mutant Brain’; een ruige track en een fantastische hoofdrolspeelster. 
Als tweede de verstilde schoonheid van ‘Meet Walter’, een promoclip voor de film ‘Alien: Covenant’ van Michael Fassbender. En als derde de Godzilla-trailer met muziek van György Ligeti: je voelt de spanning met de muziek en de ademhaling. Voor mij zijn dit echte juweeltjes van creativiteit.’

 


Wat is je favoriete reclame­muziek aller tijden?
‘In de jaren negentig maakte BBH voor Levi’s een reeks iconische spots. Iedereen herinnert zich waarschijnlijk wel de spot met Flat Eric en de muziek van Mr Oizo. 


'Maar de meest iconische spot aller tijden voor mij is Levi’s ‘Drugstore’ met de muziek van Biosphere, geregisseerd door Michel Gondry. De muziek is gemaakt in het hoge noorden van Noorwegen, in Tromsø, en als je daar bent geweest begrijp je de muziek pas; het desolate, het donkere. ­



Biosphere speelde live op een berg en artiest en publiek moesten door het leger worden geëvacueerd toen er een sneeuwstorm kwam, in alle duisternis. 
Dat BBH die muziek heeft genomen voor de spot getuigt echt van grote klasse. Op eenzame hoogte dus, letterlijk en figuurlijk.’

Vorige afleveringen: Big2 en Paul Laffree, Niels den Otter 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie