Het nettoresultaat - ofwel de bijdrage aan de mediabegroting van OCW - kwam uit op 218 miljoen euro.
De hogere omzet heeft de Ster mede te danken aan de succesvol verlopen evenementen de Olympische Winterspelen en WK voetbal. Dat blijkt uit het jaarverslag 2014. De omzet kwam in 2012 uit op 223 miljoen en in 2010 op 227 miljoen euro. Ster introduceerde vorig jaar tijdens het WK het allereerste ‘Super Dutch’ reclameblok.
Algemeen directeur Arian Buurman: ‘Overall was het kijkaandeel van de publieke omroep in 2014 lager dan in het sportjaar 2014. Desondanks is het Ster gelukt om het rendement te verbeteren. Simpel gezegd: we hebben meer omzet gehaald uit minder kijkers.’
‘2015 uitdagend jaar’
Buurman zegt dat 2015 een uitdagend jaar wordt, zonder grote sportevenementen en ook de bezuinigingen bij de publieke omroep die verder hun beslag krijgen. Daarnaast verliest de Ster ook vanaf de tweede helft van het jaar de reclame-inkomsten uit de Champions League. Die uitzendrechten zijn dan in handen van Sanoma/SBS. Tegelijkertijd is er de opdracht van staatssecretaris Dekker om ‘eigen inkomsten’ van de publieke omroep te verhogen.
‘Bij de Ster moeten wij daarom grenzen verleggen om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen en reclameminuten optimaal te verzilveren. Innovatie is daarbij van cruciaal belang.’
Een uitgebreid interview met Arian Buurman is te lezen in Adformatie #12 die 12 juni uitkomt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!