Content is de toekomst, wist Klaas Joosten al in 1999 toen hij affiliate platform M4N, dat later verkocht werd aan Zanox /Awin, opzette. ‘Maar het was toen nog geen cashcow, omdat er weinig attributie op was. We wilden daar wel iets mee, maar het kwam nooit van de grond.’
Nu bijna twintig jaar later weet hij dat hij gelijk had en heeft hij met LinkPizza ook een manier gevonden om content betaald te krijgen.
Eerst zette Joosten na de verkoop van M4N een ander bedrijf op, met een concept dat lijkt op Startpagina: ZEEF.com. Het gaat om een content curation platform, waarbij de informatie wordt gefilterd door influencers of experts die een sterke affiniteit met een bepaald onderwerp hebben en hun kennis met anderen wilden delen.
Maar het bleef ook op deze manier lastig om geld te verdienen met content. Tegelijkertijd kwamen de deals op met influencers, bloggers en vloggers voor vaste bedragen. Joosten constateerde dat er heel veel platformmodellen zijn in de advertisingwereld die in feite hetzelfde doen.
’De affiliate wereld heeft zich niet doorontwikkeld. Adverteerders komen er voor betaalde sales, terwijl de eerste klik het meest waardevol is in de salesfunnel.’
Vergoedingsmodel
Zo ontstond de route naar LinkPizza, een platform voor contentdistributie en meetbare contentmarketing, dat Joosten in 2015 opzette naast ZEEF.com. Want in de wereld van influencers is het enerzijds betalen op basis van vaste vergoeding en anderzijds op sales. Daartussenin zit niets.
‘De vergoedingsmodellen lagen heel erg uit elkaar. Dus hebben we een platform gebouwd om die twee aan elkaar te koppelen, met daarbij een effectieve workflow voor onderhandeling, levering en facturatie.’
Ieder krijgt zijn deel van de pizza
LinkPizza wil influencermarketing ‘leuker en effectiever’ maken. Dat begint al bij de naam, die zeker beklijft. Het gaat erom dat iedereen uiteindelijk zijn deel van de pizza krijgt. Joosten biedt een marktplaats met meer dan 3.600 influencers waarop de adverteerder de geschikte influencer kan vinden om mee samen te werken.
Iedere influencer heeft een eigen mediakit met alle gegevens:unieke bezoekers, views, Domain Authority, site-omschrijving, doelgroep, demografische gegevens en tarieven. Met het plaatsen van een speciale plugin doen influencers direct mee op het netwerk: LinkPizza zet alle potentiële affiliate links automatisch om naar een affiliatelink.
Adverteerders krijgen bij een samenwerking inzicht in het aantal views, reads (langer dan 15 seconden), clicks en eventuele sales op het artikel . Zo moet influencermarketing gemak en transparantie bieden. LinkPizza wil het dus mogelijk maken om influencer marketing op perfomance af te rekenen.
Het is een wisselwerking: uitgevers en influencers pitchen op openstaande campagnes of adverteerders zetten een privécampagne op en benaderen zelf een van de nu ruim 3,600 uitgevers en bloggers. Door deel te nemen aan campagnes verdient de influencer geld met het schrijven, plaatsen en promoten van content. Met succes: Er zijn inmiddels ruim 4,000 artikelen geplaatst.
Joosten: ‘Voor de uitgever en influencer is het voordeel dat hij snel en eenvoudig meerdere campagnes kan vinden om op te pitchen en dat hij gemakkelijk te benaderen is door diverse adverteerders en mediabureaus. De adverteerder kan simpel en snel meerdere bloggers benaderen voor een privécampagne of een publieke campagne opzetten en daarop laten pitchen door alle geïnteresseerde publishers die zijn aangesloten op ons netwerk. Wij zijn de facilitator en spelen daar verder geen rol in. Door het gebruik van LinkPizza kunnen er binnen 24 uur tientallen artikelen geschreven en geplaatst zijn’
Misbruik van cookie tracking
Hij ziet veel toegevoegde waarde voor publishers in deze tijd van privacydiscussies en de naderende GDPR. ‘Er zijn heel veel bedrijven die misbruik hebben gemaakt van cookie tracking. Daar stelt de overheid nu een grens aan. Hier kan je als uitgever nu van profiteren. Je content kan meer waarde krijgen. Maar dan moet je wel een platform bieden waarop je heel makkelijk kan inkopen, zonder al te veel bel- en mailwerk.’
Er zijn nog twee dingen bijgekomen, legt Joosten uit, waarin zijn platform een rol in kan spelen. ‘Ten eerste: mediabureaus zijn steeds meer gewend aan het makkelijk uitzetten van een deal. Zo van: “hier heb je het en kom maar met een voorstel”. En ze willen een garantie op performance. Niet per se sales, wel views en reads. Dat kunnen wij meten en inzichtelijk maken. Wij maken een afrekenmodel op views of reads mogelijk waardoor je vooraf een prijs per view of read bepaalt.’
Als tweede zouden publishers een zelfversterkend effect kunnen creëren door samen met de adverteerder traffic in te kopen voor het geplaatste artikel ‘Advertenties die lijken op authentieke content zijn waardevoller voor de consument.