Media Info Groep is al meer dan honderd jaar specialist in media monitoring. Ooit was het een knipseldienst, nu een full service bureau dat de volledige mediawereld in kaart brengt. Sinds kort met een nieuwe portal: media·web. Marketing- en communicatiemanager Bas Nelen deelt ter introductie vier criteria voor het kiezen van de juiste partner, die leiden naar de unieke werkwijze van Media Info Groep.
Relevante resultaten
Media monitoring moet je zo zuiver mogelijk houden, met een zo laag mogelijk ruispercentage. Media Info Groep heeft een eigen redactieteam van zo’n 35 personen dat controleert of de automatisch geselecteerde artikelen overeenkomen met de zoekvraag van de klant. Dat werkt als volgt: de printpublicaties worden digitaal aangeleverd bij collega’s in Jakarta. Die werken daar vanwege het tijdsverschil en kunnen daardoor bij het verschijnen van de publicatie altijd direct aan de slag om die handmatig tot losse artikelen te knippen. Een machine leest die artikelen vervolgens op de desbetreffende zoekwoorden, waarna het Nederlandse redactieteam ze handmatig naleest (dit om ervoor te zorgen dat bijvoorbeeld het schoonmaakmiddel Ajax niet verward wordt met de gelijknamige voetbalclub). Daarnaast monitort het team ook rtv, podcasts, blogs, websites en social media. Meteen daarna krijgen klanten de data digitaal aangeleverd in een dashboard, waar allerlei relevante resultaten aan zijn toegevoegd. Denk hierbij aan bereikcijfers van kranten, kijk- en luistercijfers, pr-waarde en mediawaarde en tot slot wat het voor een klant oplevert als ze in een artikel genoemd worden.
Uitgebreid dashboard
Het verzamelen van data is mooi, maar het kunnen terugvinden van relevante data en het analyseren daarvan: daar draait het natuurlijk om. Met een uitgebreid dashboard kun je vergelijkingen maken, grafieken bekijken en automatisch het sentiment herkennen. Op basis van woorden die in artikelen worden gebruikt, weet je of een merk positief of negatief wordt beoordeeld. Hiermee zijn ook de pr- en mediawaarde aan te tonen. Het dashboard werkt als het ware als een merkenbarometer. Een voorbeeld: rond de start van The Voice of Holland deed de Media Info Groep een sentimentanalyse, die een positief resultaat opleverde. Toen na één aflevering de uitzending van BOOS werd aangekondigd, zag je dat de berichtgeving steeds negatiever werd naarmate die uitzending dichterbij kwam.
Persoonlijke benadering
Een goede partner in media monitoring is meer dan een dataleverancier: deze fungeert ook als sparringpartner. Die is autoriteit op dit gebied, weet wat er speelt in de markt, maar denkt ook mee met de klant. Iedere klant heeft een vaste accountmanager, die precies weet wat er leeft in het bedrijf van de klant. Die kan aangeven waar de klant rekening mee kan houden bij de lancering van bijvoorbeeld een nieuw merk, of nadat een persbericht is uitgestuurd.
Het aanbod
Een belangrijk punt bij het kiezen van een partner is hetgeen wat die te bieden heeft. Media Info Groep monitort het overgrote deel van alle Nederlandse printbronnen en heeft daarmee het meest complete aanbod op het gebied van kranten, magazines, vakbladen en internationale media. Uiteraard horen ook alle andere facetten binnen de media hierbij: websites, radio en televisie programma’s, podcast en sociale media.
Eind vorig jaar is het nieuwe dashboard media·web live gegaan, met het motto: inzicht is overzicht. Media·web is een portal waarop klanten al hun media-items terugzien. Hier kunnen ze ze zelf eenvoudig data-analyses op loslaten, grafieken uitdraaien, een vergelijkingstool gebruiken en meer. Het dashboard is gebruiksvriendelijk, werkt intuïtief en het maken van rapportages is gemakkelijk en flexibel.
Meer weten? kijk op www.mediainfogroep.nl.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!