Dit jaar viert de Top 2000 haar 25ste verjaardag. Zo’n bijzonder jubileum zetten we graag in het zonnetje. Wat is nou de kracht van de Top 2000 en wat zijn redenen voor jouw merk om tijdens deze periode een reclamecampagne in te zetten? In dit blog zetten we vier voordelen op een rij.
1. De kracht van nostalgie
De Top 2000 wordt al sinds 1999 uitgezonden tussen kerst en oud en nieuw. De lijst der lijsten is een groot succes en wordt beluisterd door miljoenen Nederlanders. We kunnen ons inmiddels geen december meer zonder de Top 2000 voorstellen. Zo is de lijst een verzameling van uiteenlopende soorten muziek en een belangrijke opwekker van nostalgie. De lijst wordt namelijk zelf door de luisteraars samengesteld en de nummers zijn onlosmakelijk verbonden aan herinneringen.
Hier kan je als merk van gebruikmaken én profiteren. Het gevoel van nostalgie is namelijk een krachtig mechanisme, blijkt uit eerder onderzoek. De herinneringen en positieve gevoelens die zijn gekoppeld aan de muziek van de Top 2000 kunnen zo afstralen op merken. Deze gevoelens koppel je dan als luisteraar aan het merk uit de reclame. En om dat fijne gevoel opnieuw te ervaren, zijn ze eerder geneigd voor dat merk te kiezen.
2. Themaweken zorgen voor stijging luisteraandeel en groots bereik
Met de komst van het nieuwe luisteronderzoek wordt er specifieker gemeten en op wekelijkse basis gerapporteerd. Zo is het effect van themaweken en toplijstjes beter inzichtelijk te maken. Terugkijkend op tien maanden nieuw luisteronderzoek zien we dat toplijstjes populair zijn en er een duidelijke uplift in de luistertijdaandelen wordt gezien.
Naast een stijging van het luistertijdaandeel zorgt de Top 2000 ook voor een groter bereik. In de meting van het oude luisteronderzoek lag het gemiddelde marktaandeel gemeten over twee maanden van NPO Radio 2 rond de Top 2000 fors hoger dan in de rest van het jaar. In totaal bereikte de vorige editie op radio 7,4 miljoen mensen (10+). Natuurlijk mogen we het oude onderzoek niet met het nieuwe onderzoek vergelijken, maar onze verwachting is dat met de nieuwe meting en de wekelijkse rapportage het marktaandeel fors gaat stijgen en één op de twee radioluisteraars op de Top 2000 zal afstemmen.
Uit onderzoek van de NPO (1) bleek ook dat een derde van de luisteraars die normaal gesproken niet naar NPO Radio 2 luisterde, wel luisterde naar de Top 2000. Zo trekt de zender in de laatste week van het jaar dus een grote groep nieuwe luisteraars en dit zorgt voor toegevoegd bereik. Kortom: de Top 2000 is populair bij een enorm breed publiek en biedt prachtige kansen voor merken om hierbij te horen te zijn.
3. Top 2000 is meer dan radio
Daar komt bij dat inzet rondom de Top 2000 niet alleen loont op radio. Ook op tv is de Top 2000 een groot succes, met dit jaar een feestelijk seizoen van programma’s als De magie van 25x Top 2000, Top 2000-Quiz, De Top 2000 a gogo en Top 2000; Untold stories.
Het eindejaarsfeestje in het Top 2000-café is ook als livestream te volgen op het themakanaal NPO 1 Extra. Dit themakanaal is bij bijna alle providers gratis te bekijken en dat gebeurt dan ook massaal in de kerstvakantie. De vorige editie bereikte in totaal 3,8 miljoen (2) (6+) kijkers. Het is voor het tweede jaar op rij dat we tijdens de Top 2000 op NPO 1 Extra reclameblokken (van 16.00 tot 24.00 uur) aanbieden en dat biedt mogelijkheden om hierbij aanwezig te zijn. Wil je ook een televisiecampagne rondom de Top 2000? Check hier de mogelijkheden.
4. Radio stimuleert online zoekgedrag
De laatste reden om een campagne rondom de Top 2000 te overwegen is het stimuleren van online zoekgedrag naar je website. In onze klantcase van Ikwilvanmijnautoaf.nl lees je meer over de keuze voor radio en daarnaast de resultaten en inzichten van hun radiocampagne. Zo werd er niet alleen een flinke groei gemeten van het aantal sessies op de website, maar zag ikwilvanmijnautoaf.nl ook een groei van 8% van het aantal bezochte pagina’s en een toename van 2% aan nieuwe gebruikers.
Wil je ook het effect van je radiocampagne meten? Dat kan bij Ster met de handige Ster Tv- en radiometer. Hiermee analyseert Ster samen met XAD Spoteffects het effect van jouw tv- of radiocampagne op je websitestatistieken. Op die manier krijg je inzicht in je uplift aan de hand van je uitzendschema en weet je bijvoorbeeld welk moment zorgt voor de meeste traffic naar jouw website. Met deze inzichten kun je nog effectiever campagnes plannen om snel betere resultaten te realiseren. Meer weten? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze researchconsultants.
Knallend het jaar uit met de Top 2000
De laatste dagen van 2023 zijn er voor jouw merk dus volop mogelijkheden om te profiteren van het grote bereik en het positieve effect van de Top 2000. Meer weten? Bekijk dan het aanbod hier. Je kunt ook vrijblijvend in contact komen met onze accountmanagers. Zij helpen je graag verder.
Bronnen:
1. Onderzoek NPO/Radiocall
2. NPO TV NPO 1 extra – SKO (6+, minimaal 1 minuut gekeken)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!