Onlangs gaf ik tijdens het MKB Ondernemerscongres een aantal sessies over mobile & apps. De titel van mijn workshop was; ‘Ik wil een App! maar waarom?’.
Wat mij opviel was dat hoewel wij als mobile mensen allemaal denken dat iedereen in de wereld tot op zekere hoogte bekend is met het fenomeen ‘mobiel’ als kansrijk kanaal voor service, sales of marketing, dat bij de gemiddelde ondernemer nog helemaal niet zo evident is.
Eenoog koning
Zoals altijd was het een gemêleerde groep ondernemers waarbij de een verder is dan de ander. Toch bleek dat de meesten eigenlijk nog weinig tot geen idee hebben wat mobiel voor hun organisatie nou echt zou kunnen betekenen. Ook als er al een beeld van is, dan is men nog geheel overgeleverd aan de grillen van de app-bouwer of mobiel bureau waar het gaat om wat goed is en wat niet. In het land der blinden is eenoog nog steeds koning. Dat moet veranderen!
Als men al wat verder is, dan lijkt een vorm van ‘build once-sell many’ de voorkeur te hebben. Alle concepten die men aan mij voorlegde hadden iets in zich van ‘we willen deze app ontwikkelen en dan gemakkelijk kunnen aanpassen voor andere klanten’. Uiteraard kan dat vrij eenvoudig tegenwoordig, als je het in basis goed opzet.
Het feit dat met de juiste tools een app native kan worden ontwikkeld voor meerdere platforms was een eye-opener. De tijden dat je voor elk platform opnieuw moet bouwen leefde bij sommige van de aanwezige ondernemers nog voort.
Afhankelijkheid
Ook zijn er veel partijen die afhankelijk zijn van softwarepakketten die bepaalde zaken voor hun bedrijfsvoering organiseren. Denk hierbij aan notariaat, advocatuur, accountancy, tandartsen en fysiotherapeuten etc.. Hun systemen hebben nog geen mobiele applicaties beschikbaar voor de ‘eindklant’ en dat is een grote wens van deze ondernemers die hun service verder willen uitbreiden.
Customer Journey
De magie rond apps blijft onverminderd sterk, maar ondanks dat is men nog steeds wat huiverig om zelf in een mobiel project te stappen. Het aantal app-bouwers en mobiele bureaus is redelijk groot in Nederland, maar toch blijft praktische informatie moeilijk vindbaar of te complex. Mobiele bureaus zijn vaak druk met de ‘customer journey’ maar vergeten daarbij deze reis van hun opdrachtgevers goed vorm te geven.
Zorg daarom dat relevantie, schaalbaarheid, marketing en impact op eigen organisatie volledig helder zijn voor de klant zodat men hierop kan anticiperen in plaats van achteraf tot de conclusie komen dat het wel een mooie app is geworden, maar niet of nauwelijks wordt gebruikt, niet makkelijk is uit te breiden en dat het verkeer dat het genereert (leads, aanvragen, meldingen, bugreports, feedback) ook effectief kunnen worden opgevolgd.
Stap daarom eens echt in de wereld van de opdrachtgever, neem hem/haar mee in de processen en leg duidelijk en transparant uit wat het bouwen van een app voor kansen meebrengt, maar wijs ze ook zeker op de valkuilen. Dan pas kunnen bedrijven een objectieve keuze maken over nut en noodzaak van mobiel voor het bereiken van hun doelstellingen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!