Het rommelt weer eens in Hilversum. Zoveel is inmiddels wel duidelijk na het gelekte nieuws over de contouren van het nieuwe omroepbestel. Iedereen is er meteen als de kippen bij om iets te “vinden” van deze nieuwe contouren. Logisch want op de achtergrond spelen allemaal verschillende belangen. En zoals altijd, zijn al die belangen belangrijk. Als je een analyse zou maken van de huidige situatie ben je alleen al met de interne analyse even bezig.
De NPO coördineert de programmering van alle netten, zenders en online kanalen en zorgt voor de distributie en uitzending van het aanbod. Om het makkelijk te maken heeft de NPO voor deze programmering de beschikking over 5 televisiemerken, 6 radiomerken, 5 themakanalen en één on demand platform.
Fabriek
De omroepen maken de programma’s en zijn verantwoordelijk voor de inhoud daarvan. Van deze omroepen kennen we 2 taakomroepen, 6 omroepverenigingen en drie aspirant omroepen. Die hebben uiteraard allemaal ook hun eigen identiteit. Dus voor het gemak tellen we 28 verschillende labels.
Om deze enorme fabriek in de lucht te houden gaat er jaarlijks een kleine 780 miljoen vanuit Den Haag naar Hilversum.
Rust noodzaak
De combinatie van 28 labels, belangen en machtposities zorgt zeker niet voor een duidelijke visie. Het is min of meer een enclave in omroepland waar intern de rust ver te zoeken is. Dat blijkt ook uit het op 4 juni jl. verschenen advies van de onafhankelijke evaluatiecommissie aan de raad van Toezicht van de NPO waarin zij stelt dat “er is een noodzaak voor meer rust vanuit de politiek, een stabiel budget en een betere samenwerking tussen NPO en omroepen”. De slotzin “en dan komt alles goed” ontbreekt helaas.
Los van dit enorme interne probleem is er nog een echt probleem. Het speelveld rond deze enclave wacht niet tot Hilversum een oplossing heeft bedacht. Wacht niet tot Hilversum snapt dat pleisters plakken niet tot de meest ideale oplossing leidt. Dat het de hoogste tijd is voor een andere kijk op de rol van de Publieke Omroep.
Ontevreden klanten
De Harvard Business Review publiceerde deze week een onderzoek van Thales S. Teixeira (Lumry Family Associate Professor at Harvard Business School) waarin hij stelt dat disruptie niet het probleem is van nieuwe technologie (wat we vaak denken) maar het gevolg is van ontevreden klanten. Dat de discussie wat mij betreft niet moet gaan over commercials na 20.00 uur en regionale zenders op Regio 3 maar over een Publieke Omroep die weer slagkracht heeft met één heldere visie en één heldere missie. Niet over het eigen belang van 28 merken over 17 kanaaltjes maar het belang van de Nederlander die een invulling wil zien van zijn informatie- en entertainment behoeften.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!