Heineken Extra Cold: een koud biertje

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Gisteren lanceerde Heineken zijn extra koude biertje: . Aan het bier is niets veranderd, alleen aan de temperatuur waarop het wordt geschonken: 0 graden.
Het is dan ook niet zozeer een productinnovatie, als wel een horeca-innovatie.

Met een temperatuur van 0 graden Celsius verandert de smaak van het bier: minder bitter en de koolzuurbubbels zijn kleiner. Vooral vrouwen waren bij het vooronderzoek te spreken over de smaak van Heineken Extra Cold. Het geeft een minder vol gevoel.

Uit het consumentenonderzoek kwam naar voren dat bierdrinkers hun bier graag kouder wilden hebben. Ik denk niet dat er ondervraagden zijn die hebben gezegd dat ze hun biertje het liefst op 0 graden wilden hebben (wie komt überhaupt op dat idee?). Het probleem in de horeca is dat het bier vaak lauw wordt geschonken en dat is veel consumenten een doorn in het oog. 'Personeel dat een goed biertje kan tappen is nogal eens een probleem', weet Heineken-marketingmanager Herwin van den Berg.

Met een Heineken Extra Cold weet je dat je bier ijskoud is, hoewel als het biertje even op de tafel staat, het al snel een temperatuur boven de 0 graden bereikt. Maar dan is het nog altijd kouder dan lauw tapbier.

De verzamelde pers, inclusief ondergetekende, kreeg een ijsbiertje getapt in de zogenaamde XtraColdAmsterdam ijsbar, een ruimte van ?5/-8 graden Celsius. Gehuld in een dikke jas met wanten kon men een Heineken Extra Cold uit een bierglas van echt ijs (!) drinken.

Hoewel sceptisch vooraf, 'het is toch hetzelfde bier maar dan tien procent duurder', moet ik bekennen dat zeker de eerste twee slokken voor een aangename verassing zorgde. Het leek anders te smaken, lichter. Maar dat kan ook door het bierglas van ijs komen.
Want een ander ijsbiertje later geschonken in de Heineken Hoek op het Leidseplein (waar de Heineken neonreclame van twee bierglazen met een Heineken Extra Cold-logo werden uitgedost en waar voorbijgangers met een uitgedeeld muntje in een ijsblokje gratis een ijsbiertje konden proberen), smaakte al iets minder exotisch.

Het is Heineken 'm niet te doen om een grotere winstmarge. 'De extra marge is voor de ondernemer, wij leveren hetzelfde bier aan', aldus de voorlichter. Heineken adviseert de ondernemers het biertje tegen een tien procent hogere prijs te verkopen. De installatie van de apparatuur om het bier ijskoud te houden, vergt natuurlijk wel een investering van de horecaondernemers.

Reclame-uitingen zijn in eerste instantie abri's, de website en printcampagnes. 'En hoogstwaarschijnlijk begin volgend jaar tv-commercials', aldus Herwin van den Berg.

Nu schenken ruim honderd horecagelegenheden het ijskoude biertje, maar in het praatje voor de pers meldde Van den Berg dat de prognose 1500 locaties zal worden (en 350 eind dit jaar). 'Maar dat is een voorzichtige schatting', zei Van den Berg later. 'Zoals het er nu naar uitziet, zullen we uiteindelijk op nog meer locaties Heineken Extra Cold gaan schenken.'
Voorlopig komt het bier alleen op de Nederlandse markt. 'We zien Nederland als een testcase. Wat ook meetelt, is dat Nederland een land van tapbier is, andere landen zijn meer gediend van bier uit een flesje.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie